Edukacja nie zamyka się w szkolnych salach lekcyjnych
Jeżeli szkoła ma przygotować uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu
społecznym i kreowania go, to wykorzystuje swoje otoczenie do rozwoju
zainteresowań uczniów i efektywniejszego nabywania przez nich kompetencji
kluczowych i sama podczas współpracy wiele daje lokalnej społeczności.
Przedstawiamy dobrą praktykę w zakresie współpracy szkół i organizacji
pozarządowych, która ma szczególne znaczenie zwłaszcza w małych miejscowościach,
gdzie, z uwagi na trudności z dostępem do szerokiej oferty edukacyjnej, dzieci
mogą mieć mniejsze szanse na zdobywanie kompetencji kluczowych. Warto rozejrzeć
się w swoim otoczeniu, poznać siebie wzajemnie i rozmawiać o tym, w jaki sposób
połączyć siły i razem działać na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży. Zachęcamy do
zapoznania się z opracowanym przez Agnieszkę Maszkowską: Modelem współpracy
szkół i organizacji pozarządowych na podstawie doświadczeń projektu „Przepis na
młodzieżową aktywność na rzecz wiejskich społeczności” – rezultatem
przedsięwzięcia Stowarzyszenia Rozwoju Produktu Lokalnego „Wiatraki Mazur”
zrealizowanego w partnerstwie z Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w
Ełku a dofinansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i Samorządu
Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Nieskromnie chcemy podkreślić, że pośród wniosków w modelu wskazano jako korzyść
uczestnictwo w projekcie, który jest wspierany i aprobowany przez Mazurski
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku i stanowi to ważną rekomendację dla
podejmowanych przedsięwzięć. Poza tym szkoły były otwarte na działania
podejmowane w ramach projektu ze względu na kolejne dostrzeżone korzyści dla
uczniów i całej szkoły: udział w projekcie edukacyjnym, gdzie uczniowie i szkoła
mają możliwość otrzymania cennych nagród; spełnienie wymagania państwa wobec
szkoły dotyczącego współpracy szkoły ze społecznością lokalną; możliwość
realizowania przez uczniów projektu społecznego jako ważnego zadania
edukacyjnego szkoły.
Celem projektu „Przepis na młodzieżową aktywność na rzecz wiejskich
społeczności” było pobudzenie aktywności społeczności wiejskich i wzrost
zaangażowania młodych ludzi w działania wspólnotowe podejmowane przez
organizacje pozarządowe. Cele szczegółowe to: edukacja i wzmocnienie organizacji
wiejskich oraz grup nieformalnych; edukacja nauczycieli i młodzieży szkolnej w
zakresie szeroko rozumianych działań obywatelskich; włączenie młodzieży szkolnej
i nauczycieli w działania wspólnotowe i nawiązanie trwałych relacji z
organizacjami i grupami nieformalnymi; wypracowanie nowej oferty edukacyjnej dla
szkół w zakresie włączania młodzieży w życie społeczne i popularyzacja modelu
wśród innych szkół i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Do projektu zostały zaproszone: Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Szafera w Ełku i
Fundacja Wolontariacki Ośrodek Wsparcia; Gimnazjum w Kalinowie i Ochotnicza
Straż Pożarna Kalinowo; Gimnazjum im. Jana Bytnara ps. „Rudy” w Nowej Wsi
Ełckiej i Stowarzyszenie MOST; Publiczne Gimnazjum w Prostkach i Ełckie
Stowarzyszenie Aktywnych STOPA, Ochotnicza Straż Pożarna Rożyńsk Wielki;
Gimnazjum w Zespole Szkół Samorządowych w Starych Juchach i Stowarzyszenie na
rzecz Rozwoju Gminy Stare Juchy; Gimnazjum w Zespole Szkół Samorządowych w
Stradunach i Stowarzyszenie Mazurskie Krajobrazy Kultury.
Projekt składał się z następujących etapów: rekrutacja szkół, działania z
nauczycielami, działania z uczniami, działania z organizacjami pozarządowymi,
akcje społeczne młodzieży w społecznościach z udziałem organizacji
pozarządowych.
Działania z nauczycielami z jednej strony były szansą na pogłębienie wiedzy o
projekcie i jego poszczególnych działaniach, z drugiej zaś wykorzystano ten czas
na wskazywanie korzyści wynikających ze współpracy szkół z organizacjami
pozarządowymi. Nauczyciele mogli również wyrazić swoje zdanie na temat
planowanej w projekcie grywalizacji. W celu sprawnej realizacji działań ustalono
sposoby komunikowania się oraz harmonogram prac. Następnie został opracowany
pakiet edukacyjny dla kadry szkolnej, zawierający m.in. informacje o specyfice
organizacji pozarządowych oraz listę stowarzyszeń i fundacji działających w
powiecie ełckim.
Uczniowie swój udział w projekcie rozpoczęli od serii czterech warsztatów
prowadzonych przez trenerów posiadających doświadczenie w pracy z młodzieżą. We
wszystkich szkołach program zajęć był zbliżony. Pierwsze spotkanie służyło
przedstawieniu projektu, harmonogramu oraz regulaminu grywalizacji
międzyszkolnej. W niektórych szkołach rozmawiano też wstępnie na temat pomysłu
na wspólną akcję społeczną wieńczącą działania projektowe. Drugie spotkanie
poświęcone było kompetencji jaką jest współpraca. Warsztat miał formę ćwiczenia,
w którym uczestnicy podzieleni na grupy tworzyli budowlę ze słomek. Analiza
efektów zadania oraz zachowań uczestników podczas pracy pozwoliła młodzieży
dostrzec znaczenie współdziałania, zaś samo zadanie – oprócz dobrej zabawy –
dostarczyło okazji do manifestowania kreatywności.
Równolegle do zajęć warsztatowych trwała grywalizacja – konkurs między szkołami
uczestniczącymi w projekcie polegający na rozwiązywaniu przez uczniów dwóch
quizów oraz wykonywaniu czterech zadań związanych z zagadnieniami omawianymi
podczas szkoleń, w szczególności o tematyce działalności społecznej oraz
funkcjonowania samorządu lokalnego. Wszystkie odpowiedzi były punktowane w dwóch
wymiarach: czas i jakość. Quizy miały charakter sprawdzenia wiedzy zdobytej na
zajęciach. Zadania natomiast wymagały od młodzieży zdobycia informacji: o
działających w ich gminie organizacjach pozarządowych, składzie rady w ich
gminie oraz w powiecie. Ostatnie zadanie polegało na zorganizowaniu spotkania z
radną/radnym gminnym i przeprowadzeniu wywiadu. Tu punktowane były także jakość
i czas, przy czym w kontekście jakości oceniana była kompletność odpowiedzi.
Wszystkie quizy były opracowane w oparciu o narzędzia Google i realizowane za
pomocą poczty elektronicznej. Przyjęto tu kanał komunikacji dostosowany do
młodzieży, pozwalający szybko ocenić zarówno jakość, jak i czas przesłania
odpowiedzi.
Trzeci warsztat, którym była gra symulacyjna pod nazwą „Gra o budżet” służyła
omówieniu zagadnienia pracy samorządu, w tym rady gminy oraz dostępu do
informacji publicznej. Uczniowie podzieleni na zespoły decydowali o wydatkowaniu
publicznych środków (podobnie jak ma to miejsce w budżecie partycypacyjnym).
Było to okazją do ćwiczenia umiejętności rzeczowej dyskusji, argumentowania oraz
dostrzegania potrzeb różnych grup mieszkańców.
Ostatni warsztat w części szkół odbył się z udziałem lokalnej organizacji
pozarządowej. Wspólnie zastanawiano się nad ciekawymi i potrzebnymi działaniami
w społeczności lokalnej, biorąc pod uwagę zainteresowania uczniów oraz
możliwości konkretnej organizacji pozarządowej.
Istotną częścią projektu było zaplanowanie i przeprowadzenie przez młodzież we
współpracy z lokalnymi organizacjami wspólnej akcji na rzecz mieszkańców. W Ełku
miała miejsce akcja „I ty możesz zostać Św. Mikołajem” polegająca na organizacji
zbiórki pluszaków i zabawek, które zostały przekazane dzieciom z niezamożnych
rodzin z Ełku. Młodzież samodzielnie zorganizowała zbiórkę: promowała wydarzenie
wśród społeczności szkolnej, organizowała kartony i zajmowała się logistyką
wydarzenia. W Kalinowie młodzież przygotowała kartki świąteczne, które zostały
przekazane podopiecznym Domu Pomocy Społecznej w Golubiach. W Nowej Wsi Ełckiej
młodzież włączyła się w akcję „Spęd Reniferów” polegającej na zorganizowaniu
świątecznego wsparcia dla niezamożnych dzieci z gminy Ełk. Młodzież szkolna
wspólnie ze Stowarzyszeniem MOST organizowała w szkole zbiórkę książeczek i
zabawek dla dzieci, które 10 grudnia zostały przekazane organizatorowi „Spędu…”.
Tego dnia odbyła się impreza charytatywna w jednej z ełckich restauracji, gdzie
młodzież organizowała m.in. zabawy animacyjne dla dzieci. W Prostkach młodzież
wpadła na pomysł pomocy byłemu uczniowi gimnazjum, który choruje na nowotwór.
Chciała zorganizować zbiórkę publiczną i zebrane środki przekazać mamie chorego
chłopca na dofinansowanie kosztów leczenia. Początkowo organizacją zbiórki miała
zająć się Ochotnicza Straż Pożarna, jednak z uwagi na brak możliwości
przekazania środków osobie indywidualnej (brak stosownych zapisów w statucie), w
organizacji zbiórki pomogło Stowarzyszenie STOPA z Ełku. Strażaczki z OSP
zaangażowały się w organizację zbiórki, pieczenie ciast, którym młodzież
częstowała darczyńców. Po zbiórce, w szkole zorganizowano koncert charytatywny,
gdzie młodzież wykazała się talentami muzycznymi i artystycznymi. W Stradunach
młodzież zorganizowała zabawę andrzejkową dla dzieci i młodzieży ze Stradun i
okolic we współpracy z Centrum Kultury Gminy Ełk. Młodzi samodzielnie opracowali
scenografię, piekli ciasteczka z wróżbami, organizowali gry i zabawy dla
uczestników, zajęli się muzyką i poczęstunkiem. Następnie młodzież włączyła się
w przygotowanie bombek bożonarodzeniowych (Pomagała je stworzyć instruktorka
CKGE), które następnie tuż przed Wigilią wręczyła osobom starszym i samotnym z
najbliższej okolicy. W Starych Juchach stowarzyszenie zaproponowało młodzieży
akcję zbierania pieniędzy na wsparcie biblioteki szkolnej, która obecnie jest
bardzo ubogo wyposażona. Młodzież napisała listy do lokalnych „VIP-ów” z prośbą
o wsparcie, zorganizowała zbiórkę publiczną, przebierając się za postacie z
książek, a następnie dokonała wyboru publikacji do zakupienia. Stowarzyszenie
przy wsparciu organizatora projektu zgłosiło zbiórkę publiczną, następnie
uzyskało wsparcie przy jej rozliczeniu.
Projekt zakończył się spotkaniem podsumowującym dla dyrekcji i nauczycieli,
podczas którego omówiono efekty projektu i opracowany model, oraz spotkaniem dla
wszystkich uczniów, w trakcie którego wręczono nagrody za grywalizację oraz
zaświadczenia potwierdzające udział uczniów i nauczycieli w projekcie. Nagrody
finansowe w postaci symbolicznych czeków zostały przeznaczone na działanie o
charakterze integracyjnym wymyślone i przeprowadzone przez młodzież.
Efekt zrealizowanego projektu to współpraca między szkołami i środowiskiem
lokalnym w duchu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań
wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015r poz. 12-14): „W szkole lub placówce
rozpoznaje się potrzeby i zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej
podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Szkoła lub
placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej
działania, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku
lokalnym. Współpraca szkoły lub placówki z instytucjami i organizacjami
działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów”.
Autorzy projektu napisali: Szanowni Państwo, przedstawiamy wypracowany w
projekcie Stowarzyszenia „Wiatraki Mazur” model współpracy szkół z organizacjami
i środowiskiem lokalnym. Projekt był bardzo udany, młodzież zaangażowana,
nauczyciele też! Dziękujemy Państwu i młodzieży za niesamowitą aktywność i chęć
współpracy. Dziękujemy też pracownikom MODN za wsparcie, bez którego projekt nie
byłby tak udany! Napisaliśmy wniosek do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej na kontynuację i rozwinięcie działań w szkołach, mamy nadzieję, że
dostaniemy dotację na dalsze działania(…). Będzie nam miło, jeżeli będą się
Państwo dzielić modelem z innymi osobami pracującymi z młodzieżą.
Opracował Krzysztof Piłat
Model współpracy szkół i
organizacji pozarządowych na podstawie doświadczeń projektu „Przepis na
młodzieżową aktywność na rzecz wiejskich społeczności”

|