„Przepis na młodzieżową aktywność na rzecz wiejskich
społeczności"
Stowarzyszenie
Rozwoju Produktu Lokalnego „Wiatraki Mazur” w partnerstwie z Mazurskim Ośrodkiem
Doskonalenia Nauczycieli w Ełku realizowało projekt „Przepis na młodzieżową
aktywność na rzecz wiejskich społeczności" sfinansowany ze środków Ministerstwa
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
2016 Priorytetu: 2 Aktywne społeczeństwo Kierunek działania: 4 Aktywizacja
współpracy wspólnot lokalnych i instytucji publicznych.
Cel projektu: pobudzenie aktywności społeczności wiejskich powiatu ełckiego i
wzrost zaangażowania młodych ludzi w działania wspólnotowe podejmowane przez
organizacje pozarządowe i grupy nieformalne działające przy parafiach, drużyny
harcerskie, koła gospodyń, sołectwa.
Z jednej strony mamy organizacje pozarządowe, które słabo się promują i słabo są
widoczne w społecznościach, a z drugiej strony jest młodzież szkolna, która ma
potencjał do działania, ale nie ma wiedzy i umiejętności w tym zakresie. Dlatego
projekt składa się z dwóch równolegle prowadzonych elementów:
przygotowania organizacji wiejskich i grup nieformalnych zainteresowanych
trwałym działaniem, na otwartość i współpracę z otoczeniem – poprzez cykl
szkoleń i wsparcia doradczego z takich tematów jak: współpraca z otoczeniem,
budowanie zespołów, poszukiwanie partnerów, typy wolontariatu i zasady pracy z
wolontariuszami, promocja i komunikacja oraz pozyskiwanie środków;
przygotowania środowisk szkolnych na współpracę z organizacjami i grupami
nieformalnymi – szkolenia dla nauczycieli i lekcje obywatelskości w szkołach.
Wychodzimy z założenia, że bez przygotowania kadry nauczycielskiej nie uda się
skutecznie zaangażować młodzieży – młodzi muszą czuć wsparcie ze strony dyrekcji
i nauczycieli.
W drugiej części projektu oba środowiska sprawdzają w praktyce zdobytą wiedzę:
organizacje pozarządowe zachęcają młodzież do działań wolontariackich. Pierwszy
sprawdzian – czy są w stanie zainteresować młodych ludzi swoją ofertą i wspólnie
z młodymi zorganizować co najmniej jedną akcję w każdej gminie, która będzie
angażować młodych ludzi (lub młodzież i ich rodziny). Aby projekt był atrakcyjny
dla młodzieży, wprowadzany jest element grywalizacji – zaangażowane szkoły
rywalizują między sobą, biorąc udział w grze, zaś na zakończenie projektu odbywa
się wspólne działanie integracyjne z nagrodami, wymyślone i opracowane przez
młodzież.
Projekt służy też podniesieniu poziomu zaufania społecznego – młodzież poznaje
organizacje pozarządowe i może angażować się w przyszłości w inne
akcje/działania, a organizacje pozarządowe przełamują barierę niemocy we
współpracy ze środowiskami i instytucjami, które działają w ich najbliższym
otoczeniu.
W zamyśle projekt jest pilotażem do wdrażania lekcji obywatelskości w szkołach
całego powiatu, a w przyszłości także w innych zainteresowanych społecznościach,
dlatego we współpracy z Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i
socjologami, zostaje opisany i przygotowany do powielania w innych
zainteresowanych szkołach model.
Cele szczegółowe:
edukacja i wzmocnienie organizacji wiejskich oraz grup nieformalnych, które
chcą działać trwale albo powołać stowarzyszenie, w zakresie: współpracy z
otoczeniem i wolontariuszami, promowania swoich działań oraz pozyskiwania
środków z różnych źródeł,
edukacja nauczycieli i młodzieży szkolnej w zakresie szeroko rozumianych
działań obywatelskich: zadań i sposobu działania samorządu, form i sposobów
działania organizacji pozarządowych, form wolontariatu oraz możliwości
pozyskiwania środków (czy innych zasobów) na działania wspólnotowe,
włączenie młodzieży szkolnej i nauczycieli w działania wspólnotowe i
nawiązanie trwałych relacji z organizacjami i grupami nieformalnymi,
wypracowanie nowej oferty edukacyjnej dla szkół w zakresie włączania młodzieży
w życie społeczne.
Działania edukacyjne dla NGO i grup:
1. Rekrutacja min. 10 organizacji i grup do projektu, zbadanie dokładnych
potrzeb.
2. Przeprowadzenie cyklu szkoleń połączonych z doradztwem indywidualnym lub
grupowym (4 szkolenia i 5 godzin doradztwa dla każdej organizacji).
3. Pomoc w przygotowaniu atrakcyjnych ofert współpracy organizacji i grup z
młodzieżą (prezentacje, filmiki, pokazujące cele i zasoby organizacji,
możliwości współdziałania i propozycje dla młodzieży).
Działania edukacyjne dla szkół:
1. Wybór 4-5 szkół do udziału w projekcie (po jednej z każdej gminy) –
prezentacja programu.
2. Wybór 1-2 klas z zainteresowanych szkół, z którymi będą prowadzone zajęcia
edukacyjne.
3. Przeprowadzenie zajęć warsztatowych dla średnio 5 nauczycieli z każdej
szkoły.
4. Przeprowadzenie cyklu zajęć edukacyjnych w szkołach z elementami grywalizacji
(w godzinach lekcyjnych lub po) z zakresu: działania samorządu lokalnego i
przyjrzenia się sesji lub komisji gminnej (3 godz.), działania organizacji
pozarządowych i wolontariatu (2 godz.), partycypacja obywatelska –czy młodzież
może mieć wpływ na swoje otoczenie (2 godz.).
5. Prezentacja działań organizacji pozarządowych i oferty współpracy na forum
szkoły.
6. Wypracowanie przez organizacje i młodzież (na zasadach partnerskich) pomysłu
na wspólną akcję.
7. Przeprowadzenie w każdej gminie co najmniej 1 akcji angażującej
organizację/grupę i młodzież (wychodzimy z założenia, że 2 organizacje/grupy
mogą zaproponować wspólną akcję dla młodzieży) i promocja tych działań w
społeczności.
8. Rozstrzygnięcie gry rywalizacyjnej, opracowanie przez młodzież wspólnego
działania integracyjnego z nagrodami.
9. Podsumowanie projektu w szkołach oraz konferencja w MODN.
Do projektu zaproszono tylko 5 szkół, w tym 4 gimnazjalne, w których
przeprowadzono warsztaty dla nauczycieli przygotowujące do realizacji projektu,
następnie warsztaty dla młodzieży z zakresu pracy w środowisku, wolontariatu,
zasad działania samorządu. Uczestnicy wzięli udział w grywalizacji z nagrodami
dla szkół uczestniczących w projekcie. Rezultatem projektu są akcje społeczna z
organizacją pozarządową z sąsiedztwa oraz opracowany model współpracy szkół i
organizacji pozarządowych.
Wiedza, umiejętności oraz postawy warunkujące sukces na kolejnych etapach
edukacyjnych oraz w życiu zawodowym i prywatnym młodego człowieka łączą się w
kompetencje kluczowe, których szeroki wachlarz nabywa się w procesie edukacji,
co pomaga w samorealizacji, rozwoju osobistym i aktywności obywatelskiej,
ułatwia przystosowywanie się do nieustannych zmian zachodzących we współczesnym
świecie, sprzyja integracji społecznej i zatrudnieniu.
Spośród ustanowionych przez Komisje Europejską i zawartych w poszczególnych
strategiach rozwoju ośmiu kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku
ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i
podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i
przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna, znaczną część można nabyć
w szkole, ale co najmniej równie niebagatelną ich część niemal jedynie poza
szkołą. Dlatego edukacja powinna być pojmowana szeroko: zarówno jako formalne,
jak i pozaformalne oraz nieformalne procesy uczenia się, realizowane w
środowisku życia, na zasadzie współpracy różnych podmiotów publicznych i
niepublicznych w przestrzeni lokalnej, regionalnej i krajowej.
Szkoły, organizacje, instytucje i stowarzyszenia pozarządowe mocno wpisują się w
środowisko lokalne, w którym przychodzi im funkcjonować. Wykorzystują wzajemnie
zasoby środowiska lokalnego. Współpracując, podejmują inicjatywy służące
wzajemnemu rozwojowi. Formy współpracy powinny wynikać ze zdiagnozowanych
potrzeb, żeby nie powielać dotychczasowych działań i nie stanowić jedynie
odpowiedzi na propozycje innych podmiotów i nie służyć jedynie realizacji ich
zadań statutowych.
Edukacja nie może zamknąć się w salach lekcyjnych, jeżeli szkoła ma przygotować
uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kreowania go. Szkoła
wykorzystuje swoje otoczenie do rozwoju zainteresowań uczniów i efektywniejszego
nabywania przez nich umiejętności, ale również sama wiele daje lokalnej
społeczności. Podjęta przez szkołę współpraca z instytucjami działającymi w
lokalnym środowisku, ze stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi ma
charakter działań celowych, ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb obu stron, a
w przypadku szkół, spełniających wymaganie na wysokim poziomie, wpływa na ich
wzajemny rozwój. Zaangażowanie uczniów w organizację lokalnych przedsięwzięć
pozwala im rozwijać kompetencje społeczne i obywatelskie. Współpraca wynika
zresztą z przyjętych standardów, określających pożądany stan i wskazujących
istotne aspekty pracy instytucji edukacyjnych, aby jak najpełniej przygotowywały
one uczących się do wyzwań stojących przed współczesnymi społeczeństwami. Ważne
jest wysnuwanie wniosków z prowadzonych działań, wspomaganie w podejmowaniu
odpowiedzialnych decyzji służących rozwojowi oraz inspirowanie do kreatywności w
realizowaniu wyzwań współczesnej cywilizacji.
Wykorzystanie wzajemne zasobów szkół i organizacji pozarządowych wydaje się być
szczególnie efektywne w kształtowaniu kompetencji społecznych, które obejmują
znajomość podstawowych pojęć dotyczących życia społecznego, rozumienie zasad
postępowania i reguł zachowania ogólnie przyjętych w różnych społecznościach, a
także wiedza o tym, jaki styl życia sprzyja zachowaniu zdrowia fizycznego i
psychicznego. Najważniejsze umiejętności to konstruktywne komunikowanie się w
rożnych kontekstach sytuacyjnych, w tym również rozwiązywanie konfliktów.
Pożądane postawy to ciekawość i otwartości na różne punkty widzenia, poglądy i
przekonania, a także szacunek do siebie i innych, nastawienie na współpracę,
empatia i prawość.
Z kolei inicjatywność i przedsiębiorczość wymaga wiedzy o dostępnych
możliwościach działalności osobistej, zawodowej i gospodarczej. Kompetencja
obejmuje umiejętność określania własnych mocnych i słabych stron, efektywnej
organizacji pracy indywidualnej oraz współpracy w zespole, a także realizacji
projektów: planowania, realizacji działań, w tym radzenia sobie z sytuacjami
trudnymi, a także prezentacji i oceny efektów. Postawa przedsiębiorcza w życiu
osobistym, zawodowym i społecznym oznacza aktywność, kreatywność, inicjatywność,
innowacyjność, obowiązkowość, determinację w dążeniu do celu, samodzielność i
odpowiedzialność.
Zakresy kompetencji są powiązane ze sobą, często umiejętności i postawy z
jednego obszaru wspierają rozwój innej kompetencji, a takie aspekty, jak
samoświadomość, krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy
konstruktywnego kierowania emocjami są ważne we wszystkich kompetencjach
kluczowych. Dlatego też warto tak planować działania, aby pozwoliły one na
rozwijanie u uczniów kilku kompetencji kluczowych. W tym kontekście dobrze
sprawdzają się metody problemowe, na przykład projekt edukacyjny.
Model współpracy szkół i
organizacji pozarządowych na podstawie doświadczeń projektu „Przepis na
młodzieżową aktywność na rzecz wiejskich społeczności”

|