„(QR)TIK-i w służbie matematyki” – projekt matematyczny
w Szkole Podstawowej nr 2 w Ełku
Program grantowy mPotęga popularyzuje matematykę wśród młodych ludzi i pokazuje
im, że matematyka to superprzygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność.
Program ma także zachęcić nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki do
przezwyciężenia rutyny i schematów w nauczaniu tego przedmiotu.
Od września do grudnia 2017 roku, dzięki FUNDACJI MBANKU, w Szkole Podstawowej
nr 2 w Ełku realizowany był projekt matematyczny „(QR)TIK-i w służbie
matematyki”.
Puzzle interaktywne
Jednym z ważniejszych działań zrealizowanych w ramach projektu było wykonanie
puzzli interaktywnych. W celu zaprojektowania puzzli przeprowadzono szereg
działań.
We wrześniu uczniowie klas IVE i VB uczestniczyli w wycieczce do Parku
Solidarności. Przedsięwzięcie to miało na celu dokonanie przez uczniów pomiaru
terenu z wykorzystaniem metrówki i sznurka. Wszystkie dane zostały zapisane w
arkuszu z wykorzystaniem tabletów oraz kart pracy. Mierzono długości
poszczególnych alejek, rozmieszczenie i liczbę ławeczek, położenie ważnych
obiektów typu pomniki oraz pomniki przyrody.
Następnie odbyły się warsztaty dla dzieci i rodziców z zakresu korzystania z
aplikacji Flooplaner. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z działaniem
aplikacji, sposobem tworzenia obiektów typu dom, park, ogród, wstawianiem
elementów wyposażenia i umeblowania oraz aranżacji ogrodu lub parku. W szkoleniu
wzięły udział w sumie 72 osoby w tym Radny Miasta Ełku. Na podstawie pomiarów
oraz zdobytych umiejętności uczniowie wspólnie z nauczycielkami stworzyli plan
terenu – parku w aplikacji Floorplanner.
W październiku uczniowie wykonali makiety parku na podstawie wcześniejszych
pomiarów, oraz stworzonego wcześniej planu terenu. Wykonanie makiet wymagało
wiele pomysłowości i precyzji, gdyż wszystkie elementy zostały wykonane w skali
1:200. Efekty pracy były wspaniałe i uczniowie mogli być naprawdę dumni. Ze
wszystkich makiet powstała wystawa, którą można było podziwiać przez kilka
tygodni. Budziły duże zainteresowanie wśród wszystkich, zarówno dzieci jak i
dorosłych. Oglądający chwalili makiety m.in. za: precyzję, pomysłowość i ogólne
wrażenie.
Na podstawie zdjęć z wykonanych makiet oraz kodów QR zawierających zagadki
matematyczne i ciekawe informacje dotyczące parku, powstał kolaż – puzzle
interaktywne (po złożeniu układanki można będzie zobaczyć park oczami dziecka,
odczytać kody QR zawierające wiele cennych informacji oraz zagrać w grę
matematyczną). Z naszych interaktywnych puzzli będą korzystać m.in. uczniowie
podczas zajęć Klubu Gier Planszowych. Z pewnością będzie to ciekawa i pouczająca
rozrywka.
Kod QR
Kolejnym ważnym elementem zrealizowanym w ramach projektu było zastosowanie
kodów QR w różnych działaniach.
W październiku, uczniowie pod opieką nauczycieli brali udział w grze terenowej.
Polegała ona między innymi na wykonywaniu poleceń ukrytych pod kodami QR i
rozwiązaniu matematycznych zadań. Niezbędne były tablety służące do zeskanowania
i odczytania poleceń. Wszyscy bawili się wspaniale, rozwiązując coraz to nowe
zagadkowe zadania matematyczne oraz ucząc się poprzez zabawę.
Odbyło się także szkolenie dotyczące tworzenia i odczytywania kodów QR. Swoją
obecnością zaszczycił nas również Radny Miasta Ełku. Uczestnicy szkolenia byli
bardzo zainteresowani tematem. Prowadząca nie tylko pokazała w jaki stworzyć kod
oraz pobrać czytnik kodów QR, Zwróciła również uwagę, w jaki sposób wybrać
bezpieczne aplikacje dotyczące pracy z QR-kodami.
Na postawie nowo zdobytych umiejętności uczniowie klasy 5B wraz z nauczycielami
i rodzicami opracowali książeczkę „QR-łamigłówki”, która będzie służyła jako
pomoc dydaktyczna na zajęciach. Zadania zawierają ciekawe zagadki matematyczne.
Każdy uczeń wyposażony w tablet z czytnikiem kodów QR będzie mógł odczytać treść
łamigłówki zamieszczonej w książeczce, a następnie sprawdzić jej poprawność
wykonania z umieszczonymi na końcu odpowiedziami.
Łamigłówki mądrej główki
W listopadzie odbył się Międzyszkolny Konkurs ,,Łamigłówki mądrej główki".
Wzięli w nim udział również uczniowie z czterech innych szkół podstawowych.
Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań i wspieranie uzdolnień uczniów w
dziedzinie matematyki, logicznego myślenia oraz spostrzegawczości, propagowanie
właściwego sposobu wykorzystania TIK oraz promowanie młodych talentów. Konkurs
polegał na udzieleniu odpowiedzi na tablecie w określonym przez organizatora
czasie. Pytania konkursowe zostały utworzone z wykorzystaniem stron
internetowych (
www.learningapps.org ,
www.kahoot.com ). Konkurs bardzo zainteresował wszystkich uczestników,
pracowali z dużym zaangażowaniem.
QlinaRne potyczki - przepis na gofry
W ramach projektu odbyły się również zajęcia pt. ,,QRgofry”. Celem zajęć było
opracowanie przepisu na gofry w formie kodu QR. Uczniowie pracowali z
zaangażowaniem i zaciekawieniem wykonywali powierzoną im pracę. Przepis
podzielono na kilka kodów QR, ze względu na długość tekstu i wygodę w
późniejszym odczytywaniu. Następnie przeprowadzono warsztaty kulinarne „QlinaRne
potyczki” , które odbyły się w Zespole Szkół nr 6 w Ełku. Wzięli w nich udział
uczniowie klas szóstych, 10 uczniów szkoły gastronomicznej oraz 4 nauczycieli.
Zebrani uczniowie zostali podzieleni na 4 zespoły. Zadaniem każdej z grup było
odczytanie przepisu napisanego w formie kodów QR, a następnie wykonanie gofrów
oraz ich udekorowanie. Celem warsztatów było rozwijanie umiejętności logicznego
myślenia, wykorzystanie w nauczaniu technik komputerowych i multimedialnych oraz
kształcenie umiejętności pracy zespołowej.
Superkoderzy z „Perełek”
W ramach projektu do naszej szkoły przyszły dzieci z przedszkola „Perełka”.
Spotkanie przeprowadziła nauczycielka matematyki, pani Justyna Kozicka. Zadaniem
uczestników było zakodowanie ścieżek dla Ozobotów tak, aby poprawnie i jak
najszybciej dotarły one do mety. Celem zabawy było rozwijanie logicznego i
matematycznego myślenia, umiejętności współpracy w grupach oraz ćwiczenie
rozpoznawania kierunków. Współpraca z Superkoderami z „Perełek” była bardzo
przyjemna. Dzieci pracowały z chęcią i dużą motywacją.
Blogspot
W ramach projektu odbyło się również szkolenie dotyczące tworzenia bloga.
Uczestnicy mieli możliwość zobaczyć między innymi w jaki sposób założyć nowe
konto na Bloggerze, napisać i dokonać edycji posta, wstawić zdjęcie lub inny
obiekt. Zapoznali się również ze sposobem zmiany motywów i ustawień. Uczestnicy,
byli bardzo zainteresowani omawianymi zagadnieniami. Spotkanie przebiegło w
miłej atmosferze. Działania przeprowadzone w ramach projektu opisywane były na
blogu. Poniżej kod QR zawierający link do bloga:
https://projekt-mpotegi-sp2.blogspot.com

Podziękowania
Podczas realizacji wszystkich działań uczestnicy projektu pracowali z wielkim
zaangażowaniem i stwierdzili, iż wszystkie zajęcia oraz konkursy były bardzo
ciekawe i chętnie wzięliby ponownie w nich udział.
Działania zaplanowały oraz zrealizowały nauczycielki matematyki naszej szkoły:
Elżbieta Kłoczko, Aneta Kulesza, Anna Nalewajko, Edyta Zembrowska.
Dziękujemy dyrekcji za współpracę, pomoc i zaangażowanie oraz pani Justynie
Kozickiej za przeprowadzenie zajęć z kodowania podczas realizacji projektu.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
|