Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – szkolenie kompleksowe,
zakończone egzaminem i certyfikatem potwierdzającym nabycie
kompetencji
Zapraszamy
do MODN na szkolenie 23. – 24. Września 2017 roku. Liczba miejsc
ograniczona. Odpłatność w specjalnie atrakcyjnej cenie 400 zł od
osoby dla nauczycieli objętych wsparciem MODN. Zgłoszenia i
szczegóły oferty w sekretariacie MODN, Sikorskiego 5A, tel. 87 621
10 71.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS), to trening grupowy podczas
którego trenerzy modelują zachowania dzieci i młodzieży w różnych
sytuacjach społecznych: rozróżnianie emocji, zawieranie znajomości,
uważne słuchanie, zadawanie pytań. Umiejętność funkcjonowania w
grupie jest dla dziecka bardzo ważna a satysfakcja z niej płynąca
staje się motorem do podejmowania wielu rozwijających aktywności.
Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży z zaburzeniami
zachowania, które przejawiają trudności w przebywaniu w grupie
przedszkolnej i szkolnej, również dzieci i młodzież z Zespołem
Williamsa, autyzmem i Zespołem Aspergera.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu zapoznanie nauczycieli z Treningiem
Umiejętności Społecznych jako jedną z form terapii dla dzieci ze
spektrum autyzmu (ze szczególnym uwzględnieniem Zespołu Aspergera).
Uczestnicy zapoznają się z założeniami pracy grupowej wg.
Goldsteina, zasadami tworzenia grup oraz prowadzenia zajęć. Podczas
drugiego dnia zajęć uczestnicy zaplanują plan pracy grupy oraz
przygotują zestaw materiałów na zajęcia.
Certyfikacja:
Dla chętnych jest możliwość zakończenia szkolenia egzaminem
pisemnym, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania certyfikatu
potwierdzającego nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia
zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Osoby, które nie przystąpią
do egzaminu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Podczas szkolenia uczestnicy:
• Zapoznają się z modelem kształtowania umiejętności wg. Arnolda
Goldsteina
• Poznają metody planowania przebiegu zajęć grupowych oraz zasady
doboru grup.
• Zapoznają się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć
grupowych i indywidualnych z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum
autyzmu.
• Przygotują przykładowy plan zajęć grupowych i indywidualnych
dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania
dzieci.
• Poznają metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie
zajęć
• Nauczą się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.
Metody i formy pracy stosowane podczas szkolenia:
• wykład
• ćwiczenia praktyczne
• dyskusja
• praca w grupach
Program:
DZIEŃ PIERWSZY - (7 godzin)
• Omówienie modelu kształtowania umiejętności wg. Arnolda Goldsteina
• Prowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych ogólne zasady
• Zasady doboru do grup terapeutycznych - praktyczne wskazówki
• Planowanie przebiegu zajęć grupowych - dostosowywanie planu do
potrzeb i możliwości uczestników.
• Formy pracy oraz materiały terapeutyczne wykorzystywane w pracy z
uczniami
• Trudne sytuacje na zajęciach - sposoby reagowania w sytuacjach
problemowych
• Kształtowanie motywacji - zasady doboru systemów motywacji
• Generalizacja i transfer umiejętności, kształtowanie nawyków
celowej aktywności
• Rola współpracy z rodziną podczas terapii dziecka.
DZIEŃ DRUGI - (7 godzin)
• Omówienie grupy docelowej zajęć TUS
• Opracowanie adekwatnego do grupy TUS systemu motywacji
• Przygotowanie programu zajęć TUS na semestr/rok szkolny
• Planowanie scenariuszy zajęć
• Dobór aktywności do różnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła
podstawowa, młodzież)
• Przygotowywanie pomocy do zajęć
• Egzamin/zakończenie szkolenia
Czas trwania szkolenia: 14 godzin.
|