Ustaw jako stronę główną Dodaj do ulubionych

 
    
 
  

 

Aktualności

 

Debata? – polecamy

Rozwój osobisty i zawodowy młodego człowieka był myślą nadrzędną ciekawego przedsięwzięcia z udziałem organizacyjnym MODN. Impreza „VII Ełckie Targi Pracy kluczem do sukcesu” organizowana przez Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Ełku stało się forum debaty między uczniami ełckich liceów na temat: „Od czego zacząć? Studia vs. własna firma” według pomysłu Powiatowego Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku.

Doradca zawodowy Krystyna Olszewska i konsultanci MODN Krzysztof Piłat i Ryszard Skawiński przeprowadzili z młodzieżą formę zajęć godną polecenia dla nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach z każdego szczebla edukacji – od starszych klas szkoły podstawowej po maturzystów.
Debata jako dyskusja o sformalizowanej formie dotycząca wyboru najlepszego rozwiązania omawianego problemu lub sprawy, mająca miejsce najczęściej w większym gronie osób, kojarzy się z ciekawą oxfordzką odmianą, według której są rozgrywane nawet zawody. W naszym przypadku debata jako szkolne ćwiczenie zbliżona była do burzy mózgów, ale również w sformalizowanej formie.

Celem takich zajęć jest ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych i dyskusja w formie debaty, burzy mózgów. Uściślenie debata czy burza mózgów w opisywanej sytuacji nie jest konieczne, bo to nie zawody tylko metoda pracy na lekcji. Podczas burzy mózgów notujemy każde rozwiązanie jako dobre i później z całego bogactwa dobieramy właściwe. Zbieranie nieco nieuporządkowane. Debata zakłada sformalizowany porządek. W naszym wypadku nie było przygotowania drużyn. Uczniowie wchodzili w role już podczas zajęć, stąd przeświadczenie: jeżeli strony wcześniej nieprzygotowane i składające się z przypadkowych przedstawicieli poglądów to burza mózgów. Skoro zaś rozstrzygnięcie i tylko dwa rozwiązania: po maturze studia albo firma – to debata. Uczniowie zdobywali wiedzę o drogach rozwoju po szkole ponadgimnazjalnej, o ofertach rynku edukacji i pracy. Kształtowane były postawy refleksyjności, przedsiębiorczość i dążenie do rozwoju własnego.

Przebieg debaty wpleciony był w całe święto w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku Filia w Ełku. Wcześniej PCPP przygotowało młodzież na zajęciach w szkołach dotyczących uzdolnień przedsiębiorczych. Przybyli na spotkanie w WSFiZ uczniowie wylosowali kartki koloru zielonego albo czerwonego. Zostali w ten sposób przedstawicielami poglądu: edukacja albo firma. Przedstawiali więc zadane poglądy, zresztą później nastąpiła zmiana, więc można było przedstawić zdanie przeciwstawne. Na wylosowanych kartkach były zamieszczone sentencje, które mogły być pomocne w formułowaniu myśli. Na tablicach w odpowiednich kolorach odnotowywane były prezentowane argumenty.

Młodzież podczas dyskusji mogła liczyć na wsparcie prowadzących i wsparcie ekspertów: psychologa doradcy zawodowego, specjalisty z urzędu pracy, specjalisty z inspekcji pracy, przedstawiciela uczelni i parku naukowo-technologicznego. W ten sposób wiedza płynęła nie tylko nie tylko z wymiany poglądów, której towarzyszył czynnik emocjonalny, ale również od ekspertów w formie wtrąceń do dyskusji. Na przykład, jeżeli pada argument, „ale nie ma pieniędzy na działalność gospodarczą” – ekspert PUP mówi o dostępnych środkach z aktywizacji zawodowej i z promocji zatrudnienia; jeżeli pada argument o konieczności przygotowaniu się do prowadzenie biznesu – ekspert z uczelni przedstawia możliwości kształcenia; jeżeli mowa o kłopotach w pierwszej pracy – ekspert inspekcji pracy mówi o ochronie oferowanej przez PIP; a obecny na sali Prezydent Ełku został poproszony o wypowiedź jako ekspert zarządzania w sferze publicznej.

Jak zwykle trudno było od razu wprowadzić dyskusję na najwyższe obroty. Młodzież w warunkach występu publicznego „rozkręcała się” powoli i to po zakończeniu wszyscy mieli najwięcej do powiedzenia, co świadczy o tym, że formę można stosować częściej. Konkluzja była taka, że nie należy przeciwstawiać sobie edukacji i działalności gospodarczej, bo to się uzupełnia. Przyszłość trzeba opierać na swoich rozpoznanych predyspozycjach. Nie obawiać się samodzielności a słabe strony wzmacniać na drodze edukacji.

Każdy kto spróbował wypowiedzi na forum, co prawda przyjaznym, bo prowadzący stworzyli bardzo przychylna atmosferę, nabył cennego doświadczenia w sprawiającym trudności wypowiadaniu się publicznym. Wszyscy uczestnicy poświęcili się refleksji o sobie, więc nawet jak wcześniej nie rozpoczął się proces wyboru przyszłości, to po tym spotkaniu nie było innego wyjścia, jak już poważnie myśleć o ścieżce kariery zawodowej.
Dziękujemy organizatorom za zaproszenie do współpracy i polecamy nauczycielom metodę debaty jako ciekawego rozwiązania na każde zajęcia na poszczególnych etapach edukacji.

 

 

MODN w EłkuOstatnia zmiana: 12 czerwca 2017