Debata? – polecamy
Rozwój osobisty i zawodowy młodego człowieka był myślą nadrzędną
ciekawego przedsięwzięcia z udziałem organizacyjnym MODN. Impreza
„VII Ełckie Targi Pracy kluczem do sukcesu” organizowana przez
Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Ełku stało się forum debaty między
uczniami ełckich liceów na temat: „Od czego zacząć? Studia vs.
własna firma” według pomysłu Powiatowego Centrum Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku.
Doradca zawodowy Krystyna Olszewska i konsultanci MODN Krzysztof
Piłat i Ryszard Skawiński przeprowadzili z młodzieżą formę zajęć
godną polecenia dla nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach z
każdego szczebla edukacji – od starszych klas szkoły podstawowej po
maturzystów.
Debata jako dyskusja o sformalizowanej formie dotycząca wyboru
najlepszego rozwiązania omawianego problemu lub sprawy, mająca
miejsce najczęściej w większym gronie osób, kojarzy się z ciekawą
oxfordzką odmianą, według której są rozgrywane nawet zawody. W
naszym przypadku debata jako szkolne ćwiczenie zbliżona była do
burzy mózgów, ale również w sformalizowanej formie.

Celem takich zajęć jest ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych
i dyskusja w formie debaty, burzy mózgów. Uściślenie debata czy
burza mózgów w opisywanej sytuacji nie jest konieczne, bo to nie
zawody tylko metoda pracy na lekcji. Podczas burzy mózgów notujemy
każde rozwiązanie jako dobre i później z całego bogactwa dobieramy
właściwe. Zbieranie nieco nieuporządkowane. Debata zakłada
sformalizowany porządek. W naszym wypadku nie było przygotowania
drużyn. Uczniowie wchodzili w role już podczas zajęć, stąd
przeświadczenie: jeżeli strony wcześniej nieprzygotowane i
składające się z przypadkowych przedstawicieli poglądów to burza
mózgów. Skoro zaś rozstrzygnięcie i tylko dwa rozwiązania: po
maturze studia albo firma – to debata. Uczniowie zdobywali wiedzę o
drogach rozwoju po szkole ponadgimnazjalnej, o ofertach rynku
edukacji i pracy. Kształtowane były postawy refleksyjności,
przedsiębiorczość i dążenie do rozwoju własnego.
Przebieg debaty wpleciony był w całe święto w Wyższej Szkole
Finansów i Zarządzania w Białymstoku Filia w Ełku. Wcześniej PCPP
przygotowało młodzież na zajęciach w szkołach dotyczących uzdolnień
przedsiębiorczych. Przybyli na spotkanie w WSFiZ uczniowie
wylosowali kartki koloru zielonego albo czerwonego. Zostali w ten
sposób przedstawicielami poglądu: edukacja albo firma. Przedstawiali
więc zadane poglądy, zresztą później nastąpiła zmiana, więc można
było przedstawić zdanie przeciwstawne. Na wylosowanych kartkach były
zamieszczone sentencje, które mogły być pomocne w formułowaniu
myśli. Na tablicach w odpowiednich kolorach odnotowywane były
prezentowane argumenty.
Młodzież podczas dyskusji mogła liczyć na wsparcie prowadzących i
wsparcie ekspertów: psychologa doradcy zawodowego, specjalisty z
urzędu pracy, specjalisty z inspekcji pracy, przedstawiciela uczelni
i parku naukowo-technologicznego. W ten sposób wiedza płynęła nie
tylko nie tylko z wymiany poglądów, której towarzyszył czynnik
emocjonalny, ale również od ekspertów w formie wtrąceń do dyskusji.
Na przykład, jeżeli pada argument, „ale nie ma pieniędzy na
działalność gospodarczą” – ekspert PUP mówi o dostępnych środkach z
aktywizacji zawodowej i z promocji zatrudnienia; jeżeli pada
argument o konieczności przygotowaniu się do prowadzenie biznesu –
ekspert z uczelni przedstawia możliwości kształcenia; jeżeli mowa o
kłopotach w pierwszej pracy – ekspert inspekcji pracy mówi o
ochronie oferowanej przez PIP; a obecny na sali Prezydent Ełku
został poproszony o wypowiedź jako ekspert zarządzania w sferze
publicznej.
Jak zwykle trudno było od razu wprowadzić dyskusję na najwyższe
obroty. Młodzież w warunkach występu publicznego „rozkręcała się”
powoli i to po zakończeniu wszyscy mieli najwięcej do powiedzenia,
co świadczy o tym, że formę można stosować częściej. Konkluzja była
taka, że nie należy przeciwstawiać sobie edukacji i działalności
gospodarczej, bo to się uzupełnia. Przyszłość trzeba opierać na
swoich rozpoznanych predyspozycjach. Nie obawiać się samodzielności
a słabe strony wzmacniać na drodze edukacji.
Każdy kto spróbował wypowiedzi na forum, co prawda przyjaznym, bo
prowadzący stworzyli bardzo przychylna atmosferę, nabył cennego
doświadczenia w sprawiającym trudności wypowiadaniu się publicznym.
Wszyscy uczestnicy poświęcili się refleksji o sobie, więc nawet jak
wcześniej nie rozpoczął się proces wyboru przyszłości, to po tym
spotkaniu nie było innego wyjścia, jak już poważnie myśleć o ścieżce
kariery zawodowej.
Dziękujemy organizatorom za zaproszenie do współpracy i polecamy
nauczycielom metodę debaty jako ciekawego rozwiązania na każde
zajęcia na poszczególnych etapach edukacji.
|