Czytanie ma znaczenie
130 troskliwych i odpowiedzialnych nauczycielek konferowało w MODN 5
października o podnoszeniu poziomu czytelnictwa i kształceniu kompetencji
czytelniczych uczniów w ramach grantów Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty.
Joanna Potęga i Iwona Adeszko przedstawiły interesujące rozwiązania w Polsce i w
Europie, a aktywna postawa uczestniczek konferencji pozwoliła na sporządzenie
rankingu i listy dobrych praktyk ełckiego środowiska.
Przedstawione badania czytelnictwa w skali ogólnopolskiej pokrywają się z
doświadczeniami ełckimi. Przekonanie o istotnej roli biblioteki szkolnej i o
aktywnościach podejmowanych na rzecz czytelnictwa i kształcenia kompetencji
czytelniczych to nie tylko sprawa nauczycielek bezpośrednio zainteresowanych
zawodowo, ale całego szkolnego i domowego otoczenia młodego czytelnika.
Celem konferencji było upowszechnianie celów Narodowego Programu Rozwoju
Czytelnictwa oraz wskazanie efektywnych rozwiązań z zakresu promocji
czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży do zastosowania w szkole/placówce
oświatowej.
Kompetencje nabywane przez uczestników konferencji: oddziaływanie wychowawcze
na młodego czytelnika zdolnego do bycia odpowiedzialnym, zabiegającego o dobro
innych, postępującego zgodnie z powszechnie aprobowanymi wartościami, takimi jak
dobro, piękno, prawda; kształcenia umiejętności informacyjnych: wyszukiwania,
ewaluacji i wykorzystywania informacji; przekonanie o niepodważalnej wartości
czytania w gromadzeniu wiedzy, rozwoju samodzielnego myślenia i wyobraźni oraz
kompetencji społecznych; umiejętność rozpowszechniania przekonania o znaczeniu
umiejętności informacyjnych w społeczeństwie.
Z podsumowania ankiety ewaluacyjnej konferencji wynika, że zarejestrowano 126
uczestników, z których ankiety złożyło 71 osób. Zdecydowana większość uznała, że
konferencja spełniła oczekiwania. Równie wysoka była ocena ogólna spotkania, a
sama organizacja została oceniana najwyżej, chociaż jakość materiałów nieco
niżej. Jednak to zostanie nadrobione poprzez udostępnienie dodatkowo drogą
elektroniczną prezentacji i rankingu dobrych praktyk opracowanego przez
uczestników podczas warsztatu. Zdecydowana większość uznała, że konferencja
trwała odpowiednio długo i program był odpowiedni. Jako wystąpienia w czasie
konferencji najbardziej przydatne określono: bank pomysłów (6), przykłady
dobrych praktyk (8), rola bibliotek szkolnych, wszystkie (5), Co dalej z
bibliotekami (8), zagraniczne biblioteki, ciekawe linki (5), badania
czytelnictwa (3), wsparcie czytelnika, program rozwoju czytelnictwa. Wskazano
zagadnienia, o które powinna być poszerzona konferencja: zastosowania w szkole,
biblioteki ponadgimnazjalne (3), biblioteki gimnazjalne, warsztaty (3), funkcje
biblioteki, jeszcze bardziej czytelnictwo wczesnoszkolne, inspiracje,
wspomaganie nauczyciela, lekcje pokazowe z wdrażaniem czytelnictwa (2). Wniosek
płynący z ewaluacji: konferencja spełniła stawiane cele w wysokim stopniu,
zebrane doświadczenia posłużą przy organizacji kolejnych form doskonalenia.
Krzysztof Piłat
Materiały do pobrania:
I. Adeszko, Co dalej z biblioteką?
[35 MB]

J. Potęga, Sieć wsparcia młodego
czytelnika

Ranking inspiracji

Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|