|
Cel ogólny:
Nabycie kompetencji realizowania skutecznej współpracy i pomocy rodzicom dzieci niepełnosprawnych
Treści programowe obejmują:
1. Rodzina w procesie wychowania dziecka niepełnosprawnego Czym
2. Regulacje prawne dotyczące pomocy rodzinie wychowującej dziecko niepełnosprawne
3. Współpraca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego – model do osiągnięcia
4. Kompetencje osoby inicjującej współpracę z rodzicami dziecka niepełnosprawnego
5. Działania z zakresu współpraca z rodzicami skierowane bezpośrednio na psychomotoryczny rozwój dziecka
6. Działania rozwijające współpracę z rodzicami ukierunkowane na tworzenie lub rozwijanie relacji rodzic – dziecko
7. Nauczyciel – rodzic – skuteczne porozumiewanie się
8. Instytucje, z których pomocy można skorzystać organizując współpracę z rodzicami
W trakcie realizacji projektu uczestnicy nabędą między innymi następujące umiejętności:
znać postawy rodziców dziecka niepełnosprawnego;
rozumieć jakie konsekwencje wywierają określone postawy na rozwój psychofizyczny dziecka;
nazwać formy pomocy rodzinom dzieci niepełnosprawnych;
wskazać regulacje prawne dotyczące pomocy rodzinie wychowującej dziecko niepełnosprawne;
różnicować pojęcia: współpraca z rodziną; pomoc rodzinie;
ocenić kompetencje zawodowe w obszarach: wiedzy, umiejętności i postaw osoby inicjującej współpracę z rodzicami dziecka niepełnosprawnego;
zaprojektować i przeprowadzić diagnozę potrzeb rodziców dziecka niepełnosprawnego;
zaprojektować działania na rzecz współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego stosownie do rozpoznanych potrzeb;
posługiwać się różnorodnymi narzędziami oceniającymi postęp w rozwoju dziecka;
opracować program terapeutyczny ucznia angażujący rodziców do współpracy w oparciu o metody terapeutyczne stymulujące rozwój;
zorganizować szkolenie dla rodziców z zakresu psychoterapii;
opracować scenariusze spotkań z rodzicami na różne okazje;
wskazać przyczyny zakłóceń w komunikacji międzyludzkiej;
określać warunki skutecznej komunikacji;
stosować w praktyce zasady skutecznej komunikacji;
znać i korzystać z ofert instytucji powołanych do organizowania pomocy rodzinie dziecka niepełnosprawnego;
poddawać ewaluacji podejmowane działania – wyciągać wnioski – wprowadzać korekty.
Uczestnictwo w projekcie jest bezpłatne
O zakwalifikowaniu się do udziału w projekcie będzie decydowała kolejność nadesłanych zgłoszeń.
Zgłoszenie w pliku
Liczba godzin: 26 godzin dydaktycznych
Termin rozpoczęcia:
19 – 21.11.04 26 – 28.11.04
Zgłoszenia prosimy kierować do sekretariatu MODN w Ełku 19-300 Ełk, ul. Gen. Wł. Sikorskiego 5A tel. /fax. +87 621 10 71
modn@elk.edu.pl
Wersja do druku w pliku
|
 |