
12 kwietnia 2018 r. w Mazurskim Ośrodku
Doskonalenia Nauczycieli w Ełku odbyła się konferencja „Edukacja włączająca w
szkołach i placówkach oświatowych”. Tematyka konferencji wynika z priorytetów
MEN (Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu
oświaty). Celem konferencji było pogłębienie znajomości specyfiki pracy oraz
realizacji edukacji włączającej w szkołach i placówkach oświatowych. Wystąpienia
na konferencji dotyczyły funkcjonowania ucznia niepełnosprawnego w edukacji
włączającej, organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole i
placówce oświatowej w świetle obowiązującego prawa oświatowego, funkcjonowania
ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych w kontekście edukacji włączającej.
Zebranych powitała Beata Chmielewska,
konsultant Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i poprosiła o zabranie
głosu Marka Chojnowskiego, starostę ełckiego. W swoim wystąpieniu starosta
podkreślił konieczność podejmowania działań w kierunku podnoszenia jakości
edukacji włączającej w szkołach i placówkach oświatowych. Następnie głos zabrał
Wojciech Cybulski, Warmińsko- Mazurski Wicekurator Oświaty. W swoim wystąpieniu
wicekurator podkreślił znaczenie kierunków polityki oświatowej państwa dla
rozwoju szkół i placówek oświatowych. Wicekurator podkreślił rolę i znaczenie
Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli jako placówki wspierającej szkoły i
placówki oświatowe w realizacji priorytetów MEN.
Temat ,,Funkcjonowanie ucznia niepełnosprawnego
w edukacji włączającej” przybliżyła Edyta Biernacka, lider edukacji włączającej
ORE. Zaprezentowany temat dotyczył upowszechnianie wiedzy dotyczącej edukacji
włączającej oraz założeń jakie przyświecają podejściu włączającemu w porównaniu
z założeniami podejścia segregacyjnego i integracyjnego. W dalszej części
wystąpienia został pokazany obraz ucznia w edukacji włączającej oraz podstawowe
działania jakie powinna podjąć szkoła dla podniesienia jakości edukacji
włączającej w kontekście ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Następnie głos zabrał Janusz Tkaczow, pracownik
Zespołu Placówek Edukacyjno- Wychowawczych w Gołdapi. W wystąpieniu
zatytułowanym „Organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole i
placówce oświatowej w świetle obowiązującego prawa oświatowego” zapoznał
zebranych z zasadami organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
Wojciech Modrzejewski, pracownik Zespołu
Placówek Edukacyjno- Wychowawczych w Gołdapi omówił funkcjonowanie ucznia ze
spektrum zaburzeń autystycznych w kontekście edukacji włączającej. W swoim
wystąpieniu prelegent pokazał, co znaczy mieć prawo do traktowania zgodnie z
wiekiem życia, a nie wiekiem rozwojowym i wskazał znaczenie rozumienia tego
prawa w kontekście organizacji edukacji włączającej w szkołach i placówkach
oświatowych.
Konferencję zamknęła dyskusja na temat
realizacji edukacji włączającej w szkołach i placówkach oświatowych.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|