
Nowa podstawa programowa na konferencji w MODN w Ełku
Z dniem od 24 stycznia 2017 roku do dotychczasowych 4 priorytetów MEN na rok
szkolny 2016/2016 dołączony został priorytet piąty, sformułowany następująco:
Przygotowanie do wdrożenia od roku szkolnego 2017/2018 nowej podstawy
programowej.
Nowemu zadaniu nadano wysoką rangę, czego następstwem było ogłoszenie konkursu
na grant Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – organizację konferencji na
temat nowej podstawy programowej. Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w
Ełku ma duże doświadczenie w organizacji tego typu konferencji, ma też
odpowiednią kadrę doradców metodycznych i konsultantów. Nic dziwnego, że to
właśnie MODN powierzono realizację tego zadania.
Konferencja składała się z 2 modułów. W pierwszym, nazwanym „Wprowadzeniem
teoretycznym”, jako pierwszy głos zabrał Wojciech Cybulski, Warmińsko-Mazurski
Wicekurator Oświaty, Przewodniczącego Wojewódzkiego Zespołu ds. Wdrażania
Reformy Oświaty. Podstawowa teza jego wystąpienia brzmiała: To idea naprawy
polskiego systemu edukacyjnego jest podstawą wprowadzanych zmian w strukturze
systemu i podstawie programowej edukacji. Obecne władze doceniają osiągnięcia
polskiej oświaty po roku 2000, ale 18 lat doświadczeń pozwala na kompleksową
ocenę jej funkcjonowania. Nie wszystko się sprawdziło w praktyce, dlatego też
warto poprawić i udoskonalić to, co odbiega od założeń. Zmiany w podstawie
programowej można zatem potraktować jako sprzede wszystkim spełnienie postulatów
i oczekiwań nauczycieli oraz ekspertów.
O roli i znaczeniu podstawy programowej w edukacji szkolnej mówił dr Ryszard
Skawiński, konsultant MODN. Jakiś rodzaj podstawy programowej występuje we
wszystkich krajach europejskich, różnica polega na skali (zakresie) treści
fakultatywnych, zależnych od regionu czy szkoły. W niektórych krajach występuje
właściwie jednolity, ogólnokrajowy program nauczania, a wprowadzanie do niego
treści lokalnych ma znaczenie marginalne. Są też kraje o charakterze
federacyjnym (np. Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia), gdzie podstawa
programowa stwarza duże możliwości regionalnego różnicowania treści nauczania.
Polska podstawa programowa mieści się pośrodku tych rozwiązań. Programy
nauczania powstają w Polsce na poziomie szkoły, mogą je tworzyć nauczyciele, ale
też na dobierane przez nich treści wykraczające poza podstawę programową
pozostaje zwykle kilkanaście procent lekcji, jakie odbywają się w ciągu roku
szkolnego. Inny problem związany z podstawą programową: Jak często powinna być
zmieniana? Wielu ekspertów uważa, ze powinien istnieć stały zespół monitorujący
podstawę programową i proponujący ciągłe zmiany. Czy kwestie związane z tym,
czego naucza się w szkołach (programy nauczania, podstawy programowe, minima
programowe, zestawy wymagań, profile dobrego ucznia itp.) mają swój wymiar
ideologiczny, czy mogą zmieniać się wraz ze zmianami rządów? Raczej tak.
Politolodzy wiążą jednolity dla całego kraju program nauczania lub obszerną
podstawę programową, utrudniającą znaczące różnicowanie programów nauczania, z
rządami o orientacji konserwatywnej. Takie rządy zwracają uwagę na sprawy
wychowawcze, na kwestie tożsamości narodowej, nadają w edukacji wysoka rangę
historii, literaturze, językowi ojczystemu. Kierunki zmian w podstawie
programowej wdrażane obecnie potwierdzają, że rząd reprezentuje ideologię
konserwatywną.
Gościem specjalnym konferencji był Witold Anusiak, dyrektor Toruńskiego Ośrodka
Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, Koordynator Zespołu ds.
Podstawy Programowej z Chemii. Mówił on o metodologii prac nad doskonaleniem
podstawy programowej na podstawie doświadczeń w kierowaniu zespołem pracującym
nad szkolną chemią. Ten zespół zgromadził najlepszych praktyków – nauczycieli
chemii, doradców metodycznych, ale też w jego skład wchodzi przedstawiciel
środowiska eksperckiego, naukowego. Zespół dotychczas pracował głównie w
Internecie („w chmurze”), ale też co pewien czas jego członkowie spotykali się
osobiście. Nad nową podstawą programową z chemii prowadzono także szerokie
konsultacje w gronie fachowców. Część podstawy programowej została już
zatwierdzona, ale prace zespołu trwają nadal.
W drugim module, zatytułowanym Praktyczne skutki zmian w podstawie programowej,
głos zabrali doradcy metodyczni i konsultanci uczestniczący w konferencjach
zorganizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Przybliżyli oni
ogólnie zmiany w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów. Szczegółowe
omówienie zmian oraz ich konsekwencji zostanie przeprowadzone na odrębnych
spotkaniach, gromadzących już tylko tzw. „przedmiotowców”.
Jako pierwsza głos zabrała Beata Chmielewska, konsultant MODN. Mówiła ona o
podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej. Nowa podstawa programowa ma
charakter ewolucyjny, nie burzy osiągnięć poprzednich dokumentów o podstawie
programowej. Zawiera cele do osiągnięcia przez dziecko na końcu pierwszego etapu
kształcenia, określa zadania szkoły oraz warunki i sposób realizacji. Ta nowa
podstawa programowa odnosi się bezpośrednio do trzech głównych źródeł:
• istoty kształcenia zintegrowanego, zapoczątkowanego reformą w 1999 roku,
dopełniając dokument stosownymi paradygmatami,
• modelu zapisów w formie efektów kształcenia, wprowadzonego reformą w 2009
roku,
• koncepcji całościowego kształcenia prof. Ryszarda Więckowskiego- twórcy
pedagogiki wczesnoszkolnej.
O kształceniu specjalnym mówiła Anna Kondracka, doradca metodyczny MODN. W tej
dziedzinie również nie nastąpiła rewolucja, raczej mówić można o korektach i
modyfikacjach o charakterze doskonalącym dotychczasowe rozwiązania. Prelegentka
podkreślała rolę i znaczenie nauczyciela, który powinien tak dobierać zadania,
aby z jednej strony nie przerastały one możliwości ucznia (uniemożliwiały
osiągnięcie sukcesu), a z drugiej nie powodowały obniżenia motywacji do radzenia
sobie z wyzwaniami. Jeśli nauczyciel pozwoli uczniowi na osiąganie sukcesu na
miarę jego możliwości, wówczas ma on szansę na rozwój ogólny i edukacyjny.
Dlatego wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania
potencjału każdego ucznia, a uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, należy nauczanie dostosować
do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się.
O zmianach w podstawie programowej języków obcych mówiły: nauczycielka j.
angielskiego Izabela Łochowska oraz nauczycielka j. niemieckiego Hanna Mazur,
pełniące funkcje doradców metodycznych MODN. Trudno spodziewać się, aby w tym
zakresie nastąpiły zmiany rewolucyjne. Jednak zmiany strukturalne (likwidacja
gimnazjów, wydłużenie o dwa lata nauki w szkole podstawowej oraz o rok w liceach
i technikach, a także powołanie szkoły branżowej II stopnia) musiały wywołać
przynajmniej przesunięcia treści programowych. W nauczaniu języków rozróżnia
się: wychowanie przedszkolne, klasy I-III szkoły podstawowej, klasy IV-VIII
szkoły podstawowej, szkoła ponadpodstawowa. Kształcenie w szkołach dzieli się
więc na 3 etapy. Na I etapie występuje 1 obowiązkowy język obcy, a od klasy VII
– dwa języki obce. Wszystkie warianty nawiązują do poziomów biegłości ESOKJ. Dla
I etapu określono wymagania ogólne i szczegółowe (jak na dalszych etapach),
uwzględniając specyfikę wieku uczniów kończących kl. III SP. Dla II etapu
przyjęto w zakresie znajomości środków językowych – systematyzację („szkoła”,
„edukacja”, „życie rodzinne i towarzyskie”, „życie prywatne”). Usunięto trudne
zagadnienia szczegółowe (uzależnienia; sport wyczynowy) i dodano nowe istotne
zagadnienia szczegółowe (umiejętności, pory roku). Pojawiło się nowe wymaganie:
kompetencja interkulturowa.
Za konieczne uznano: kontynuację nauki tego samego języka jako obcego,
kształcenie uczniów o zbliżonym poziomie biegłości, odpowiednio przygotowane i
wyposażone sale, język obcy jako język komunikacji, stosowanie autentycznych
materiałów źródłowych Ilona Halec, doradca metodyczny MODN, przedstawiła zmiany
w podstawie programowej historii oraz wiedzy o społeczeństwie. W zapowiedziach
programowych rządu te przedmioty uzyskują bardzo wysoki status. Historia pojawi
się w klasie IV szkoły podstawowej w postaci obrazów (tekstów) rzucających
spojrzenie na odległą i bliższą przeszłość przez pryzmat postaci o doniosłym
znaczeniu dla kształtowania polskiej historii i tożsamości kulturowej, postaci,
których dokonania w sposób trwały i znaczący określiły nasze dzieje, poczynając
od fundamentalnego wyboru dokonanego przez Mieszka I, po zbiorowy wysiłek
bohaterów „Solidarności”. Od klasy V historia nauczana będzie w sposób
usystematyzowany, chronologicznie – po współczesność:
klasa V – od starożytnych cywilizacji do konstytucji nihil novi jako zamknięcia
ustrojowych zmian w Rzeczypospolitej,
klasa VI –od wielkich odkryć geograficznych po zagadnienia dotyczące doby
napoleońskiej,
klasa VII –od Europy po kongresie wiedeńskim po zawiązanie antypolskiego sojuszu
pomiędzy Niemcami a Związkiem Sowieckim,
klasa VIII –okres historii od wybuchu II wojny światowej po moment przystąpienia
Polski do Wspólnoty Europejskiej.
Spiralny układ podstawy programowej zakłada powrót do tych samych zagadnień w
szkole ponadpodstawowej, w ujęciu szerszym i poważniejszym – stosownym do
rozwoju uczniów.
W nauczaniu wiedzy o społeczeństwie zastosowano koncepcję kręgów środowiskowych.
W wymaganiach szczegółowych wiedzy o społeczeństwie mieszczą się następujące
zagadnienia: społeczna natura człowieka, rodzina, szkoła i edukacja, prawa
człowieka, nieletni wobec prawa, społeczność lokalna, społeczność regionalna,
wspólnoty narodowe/etniczne, ojczyzna, udział obywateli w życiu publicznym,
środki masowego przekazu, demokracja w RP, sprawy międzynarodowe. Problematykę
ekonomiczną przeniesiono na poziom szkół ponadpodstawowych.
Ryszard Skawiński, konsultant MODN, przybliżył zakres i charakter zmian w
podstawie programowej etyki. Pozwala ona realizować cele praktyczno-wychowawcze
i w tym kierunku idą wprowadzane zmiany. Należy wykorzystać etykę do rozwijania
wrażliwości aksjologicznej, refleksyjności i sprawczości, do kształtowania
zachowań i postaw moralnie wartościowych. Nowa podstawa programowa zaleca
kształtować myślenie moralne, skupiając uwagę na klaryfikowaniu dwóch kluczowych
wartości: godności osoby i dobra wspólnego (Konstytucja RP). Generalnie etyka
powinna pełnić rolę integrującą dla działań dydaktycznych i wychowawczych w
szkole. Twórcy zmian zalecają, w warunkach braku podręcznika, korzystanie z
innych zasobów wiedzy, jak np. strony internetowe (Stowarzyszenie „Phronesis”,
Etyka w szkole).
Zmiany w podstawie programowej języka polskiego przedstawił Krzysztof Piłat,
konsultant MODN. Najważniejsze tezy jego wystąpienia:
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania.
Cztery obszary kształcenia w przedmiocie o nazwie język polski: kształcenie
literackie i kulturowe, kształcenie językowe, tworzenie wypowiedzi,
samokształcenie.
Najważniejsze zmiany w podstawie programowej są następujące: 1. powrót do
uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy do kształtowania
umiejętności; 2. wprowadzenie elementów retoryki do podstawy programowej języka
polskiego; 3. wybór tekstów literackich, które stanowić będą dobra podstawę do
refleksji i zintegrowanego rozwoju ucznia, a także do zakorzenienia w tradycji i
kulturze narodowej oraz wartościach; wyeksponowanie samokształcenia uczniów.
Zmiany w podstawie programowej matematyki omówiły Elżbieta Kłoczko i Danuta
Mikołajczyk, pełniące funkcję doradców metodycznych MODN. Nauczaniu matematyki
przyświecają 4 fundamentalne cele kształcenia:
I. Sprawność rachunkowa.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Jak można się było domyślić, w matematyce nie pojawiły się
radykalne zmiany. Zachowana została fundamentalna idea dostosowywania treści
nauczania do faz rozwoju dziecka. Zaleca się w miarę możliwości zachowanie
istniejącej podstawy programowej oraz zachowanie ciągłości programu nauczania.
Zmiany w nauczaniu matematyki powinny przebiegać jako ewolucja podstawy
programowej, a nie rewolucja. Zachowano podstawę programową IV–VI, dodając
rozszerzenie w klasie VI. Podstawa programowa dla klas VII–VIII jest podzbiorem
istniejącej podstawy gimnazjalnej. Wyszczególnione zostały treści do nauczania
po egzaminie.
Zmiany w podstawie programowej przyrody i biologii przedstawiła Teresa Truchan,
doradca metodyczny MODN. Przedmiot przyroda w klasie IV będzie realizowany w
wymiarze 2 godzin w tygodniu (minimum 50 godz. w roku). Ogólne założenia do tego
przedmiotu są następujące:
• stopniowe wprowadzanie uczniów w kształcenie geograficzne i biologiczne
poprzez obserwacje, eksperymenty, doświadczenia oraz komunikowanie się;
• poznawanie środowiska najbliższej okolicy i zaciekawienie uczniów otaczającą
ich przyrodą;
• samodzielne badanie przez uczniów otaczającej ich rzeczywistości poprzez
prowadzenie obserwacji oraz pomiarów z wykorzystaniem przyrządów i map;
• rozpoznawanie i nazywanie najczęściej występujących w najbliższej okolicy
organizmów oraz dostrzeganie zależności między nimi;
• poznanie pojęć, takich jak: szkic, plan, mapa;
• kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody, własnego
bezpieczeństwa, zdrowia i życia oraz bezpieczeństwa, zdrowia i życia innych;
postawy badacza.
Wnioski i rekomendacje do nauczania przyrody: odstawową zasadą kształcenia na
zajęciach przyrody powinny być metody aktywizujące ucznia. Wymaga to wyjścia z
budynku szkolnego np. wyjście na boisko szkolne, drogę przed szkołą lub do
parku. Działania prowadzone przez ucznia powinny być dokumentowane w postaci
opisu, fotografii, rysunku, prezentacji.
W klasach V-VIII nauczana będzie biologia w łącznym wymiarze 5 godzin w cyklu
kształcenia, o następujących treściach: Klasa 5 – 1 godz. tygodniowo, Dział I i
II I. Organizacja i chemizm życia; II. Różnorodność życia, w tym: II. 1.
Klasyfikacja organizmów, II.2. Wirusy, II.3. Bakterie, II.4. Protisty, II.5.
Różnorodność i jedność roślin, II.6. Grzyby
Klasa 6 − 1 godz. tygodniowo, Dział II II. 7. Różnorodność i jedność świata
zwierząt.
Klasa 7 – 2 godz. tygodniowo, Dział III i IV, III. Organizm człowieka, IV.
Homeostaza
Klasa 8 – 1 godz. tygodniowo, Dział V-VIII, V. Genetyka, VI. Ewolucja życia,
VII. Ekologia i ochrona środowiska VIII. Zagrożenia różnorodności biologicznej
Małgorzata Grońska, doradca metodyczny MODN, omówiła zmiany w podstawie
programowej fizyki. Ten zaliczany prze uczniów do najtrudniejszych przedmiot w
zreformowanej szkole podstawowej ma występować w klasie siódmej i ósmej: w
wymiarze czterech godzin lekcyjnych w cyklu, po dwie w każdej klasie. Łącznie
będzie to więc tyle godzin co w gimnazjach. Wyzwaniem dla szkolnej fizyki
pozostaje nadal:
• dostarczanie uczniom narzędzi poznawania przyrody,
• prowadzenie do rozumienia jej podstawowych prawidłowości,
• umożliwianie korzystania ze zdobytej wiedzy i rozwiniętych umiejętności.
Lekcje fizyki to również dobry moment do ukazywania osiągnięć ludzkiego umysłu
na drodze rozwoju cywilizacji. Bez umiejętności, wiedzy i postaw, których
korzenie tkwią w fizyce, nie sposób zrozumieć otaczającego nas świata – nie
tylko w warstwie materialnej, lecz także kulturowej. Istotę zmian można ująć w
kilku punktach:
1. Kolejność celów głównych nauczania fizyki zgodna z powiększającym się zasobem
wiedzy oraz kształtowaniem i rozwojem umiejętności.
2. Wyodrębnione z dotychczasowych treści szczegółowych osobnego działu
tematycznego Zjawiska cieplne.
3. Wyróżnienie wymagań doświadczalnych na końcu każdego działu tematycznego jako
stanowiących jego integralną część, a nie − jak dotychczas − odrębny zbiór
wymagań.
4. Rozróżnienie w opisie wymagań doświadczalnych demonstracji (demonstruje,
rozróżnia), pokazu (ilustruje, obserwuje) oraz wykonywania doświadczeń (bada,
wyznacza, łączy, otrzymuje) jako niezależnych umiejętności opanowywanych przez
ucznia niezależnie od tego, czy wykonuje je samodzielnie, czy są wykonywane
przez nauczyciela. Stanowią one kluczowy komponent osiągnięć uczniów i powinny
być traktowane priorytetowo.
5. Uporządkowanie treści szczegółowych w logiczną całość gwarantującą warunki do
zdobywania wiedzy, kształtowania umiejętności oraz formowania postaw niezbędnych
na kolejnych etapach kształcenia.
O zmianach w odniesieniu do informatyki opowiedziała Aneta Klonowska, doradca
metodyczny MODN. Skoncentrowała swą uwagę na celu zmian w edukacji
informatycznej. W edukacji ten chodzi przede wszystkim o przygotowanie
absolwentów szkoły podstawowej do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin
życia/gospodarki/nauki przy świadomym i bezpiecznym wykorzystaniu metod i
narzędzi, w jakie wyposaża informatyka. Ponadto powinna wspomagać ona
kształtowanie u uczniów logicznego myślenia, kreatywności na drodze
rozwiązywania problemów, zdolności do podejmowania i realizacji innowacji oraz
umiejętności optymalizacji działań przez wprowadzenie szeroko rozumianego
programowania od najmłodszych lat w szkole.
Zmianom w podstawie programowej edukacji informatycznej towarzyszyć powinno
podniesienie poziomu merytorycznego i metodycznego przygotowania nauczycieli
informatyki oraz umiejętności uzasadnionego wspierania nauczania technologią
przez wszystkich nauczycieli.
Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego omówił Dariusz Szumski,
doradca metodyczny MODN. Jedną z zauważalnych zmian jest zastąpienie 6 bloków
tematycznych starej podstawy (diagnoza sprawności fizycznej, trening zdrowotny,
sporty całego życia i wypoczynek, bezpieczna aktywność fizyczna i higiena
osobista , sport, taniec) czterema blokami tematycznymi nowej podstawy (rozwój
fizyczny i sprawność fizyczna, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo w aktywności
fizycznej, edukacja zdrowotna). W wychowaniu fizycznym eksponuje się znaczenie
kompetencji społecznych, które sformułowano dla całego etapu edukacyjnego, gdyż
kształtowanie postaw to proces długotrwały i wymagający wielokierunkowych
działań. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole
podstawowej jest zgodny z ideą europejskich ram kwalifikacji (ERK).
O nauczaniu plastyki, muzyki oraz techniki mówiła nauczycielka ze Starych Juch –
Eleonora Waraksa, b. doradca metodyczny MODN. Wydaje się, że po wprowadzeniu
obecnej reformy nieco wzrośnie ranga tych bardzo ważnych, a często
niedocenianych przedmiotów. Plastyka realizowana będzie obowiązkowo w szkołach
podstawowych w klasach 4−7. Nowa podstawa programowa zastępuje podstawę
programową przedmiotu plastyka, realizowaną w klasach 4-6 szkoły podstawowej
oraz podstawę programową przedmiotu plastyka, realizowaną dotychczas w
gimnazjum. W ogólnym założeniu plastyka powraca do dawnej formuły i nazwy. Nie
będzie dzielona na zajęcia plastyki oraz zajęcia artystyczne (realizowane
dotychczas na III etapie edukacyjnym). Przedmiot będzie miał przede wszystkim
charakter praktyczny (działania twórcze i warsztatowe), dla których wsparciem
będą podstawy teoretyczne. Jego zadaniem jest także wprowadzanie uczniów w
zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i własności intelektualnej oraz
kształcenie postawy szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa
kulturowego.
Jeśli chodzi o muzykę, twórcy zmian eksponują wyjątkowość edukacji muzycznej,
która rozwija wrażliwość estetyczną i wyobraźnię, zaspokaja potrzebę ekspresji,
kształtuje umiejętność pracy w grupie, systematyczność, pracowitość i
cierpliwość. Zadania edukacji muzycznej koncentrują się w sferze działania, w
ramach której szczególną opieką warto otoczyć każde dziecko, niezależnie od
poziomu uzdolnienia muzycznego. Muzyka może stanowić środek działań
kompensacyjnych oraz profilaktyczno – terapeutycznych. Rozwija ona myślenie,
kreatywność, zdolności lingwistyczne i matematyczne, kompetencje społeczne i
interpersonalne, pamięć i koncentrację oraz rozbudza emocje.
Głównym celem techniki jest opanowanie przez uczniów praktycznych metod działań
technicznych poprzez realizację prostych projektów opartych na przetwarzaniu
różnych materiałów przy użyciu odpowiednich narzędzi. Praktyczny charakter
podstawy programowej odzwierciedla model nauczania techniki, który został
wypracowany i sprawdzony przez wielu polskich nauczycieli. Technika uczy
myślenia technicznego, planowania i wykonywania działań technicznych,
odpowiedzialnego zachowania się w miejscu pracy, świadomego, bezpiecznego i
zgodnego z przeznaczeniem używania narzędzi i urządzeń technicznych.
Szkoła powinna zapewnić miejsce do wykonywania działań technicznych przez
uczniów - może to być sala lekcyjna oznaczona jako „pracownia techniczna”,
wyposażona w niezbędne narzędzia i urządzenia do prac wytwórczych, zapewniająca
bezpieczną pracę dzieci, dostosowana do liczby uczniów oraz umożliwiająca
przechowywanie prac uczniowskich.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|