„Co mogło wydarzyć się inaczej?” Wokół niedawnych zajść w Ełku
Tytułowe pytanie stanowi tytuł roboczy
scenariusza, jaki został zaprezentowany na szkoleniu dla nauczycieli
przeprowadzonym w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku. Co mogło
przebiegać inaczej w Ełku w sylwestrowy wieczór 2016 roku i następnie pierwszego
dnia nowego roku – 2017? Pamiętamy te niedawne wydarzenia, związane z incydentem
w barze przy ul. Armii Krajowej w Ełku, skutkiem którego było wielkie
nieszczęście: zamordowanie 21-letniego chłopaka i późniejsze dramatyczne
ekscesy, pokazywane w mediach w Polsce i na całym świecie.
Pełna nazwa materiału edukacyjnego zwierającego tytułowe pytanie brzmi:
Scenariusz „Co mogło wydarzyć się inaczej?”. Scenariusz spotkania z klasą na
temat zachowań agresywnych oraz sposobów przeciwdziałania im”.
Materiał został przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
Do Ełku przybyła kilkuosobowa ekipa CEO z dr. Jackiem Strzemiecznym na czele,
głównym animatorem stowarzyszenia znanego i zasłużonego dla naszego środowiska
oświatowego. Pomysł szkolenia wyszedł od władz samorządowych miasta Ełku,
powiatu ełckiego oraz kadry MODN w Ełku, zostało ono skierowane do nauczycieli
tutejszych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Problem, jaki postawiono przed prowadzącymi szkolenie, można sformułować
następująco: Jak rozmawiać z uczniami gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych,
techników i liceów o tym, co wydarzyło się w Ełku, zwłaszcza 1 stycznia? Jak
prowadzić rozmowę, aby z tej rozmowy wynikało jakieś dobro? Jak w takiej
rozmowie osiągnąć istotne cele wychowawcze i jakie to powinny być cele?
W licznych komentarzach medialnych dotyczących zajść w Ełku eksponowano 2 główne
aspekty: mechanizmy agresji tłumu (zachowań zbiorowych) oraz nietolerancję o
charakterze etnicznym oraz religijnym. W scenariuszu lekcji wychowawczej
autorstwa CEO na tym etapie akcent położono przede wszystkim na kwestię agresji
– jej źródeł oraz możliwościom zapobiegania zachowaniem agresywnym. Jednocześnie
zachęcano nauczycieli do wyławiania możliwych w wypowiedziach uczniów elementów
nietolerancji i ksenofobii jako podstawy do ewentualnych działań wychowawczych
na ten temat. W roli prowadzących szkolenie wzięli także udział nauczyciele,
którzy „przetestowali” już przygotowane w CEO materiały, tj. przeprowadzili
lekcje wg omawianego scenariusza. Przedstawili oni swoje spostrzeżenia i
przemyślenia na temat rozmów z młodzieżą o ełckich zajściach.
W 3 turach szkolenia wzięło udział ok. 400 nauczycieli. Po południu odbyło się
spotkanie gości z Warszawy z przedstawicielami MODN. Zaplanowano współpracę w
zakresie organizacji szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów szkół na temat
agresji, jej przyczyn (nietolerancja, ksenofobia, rasizm, uprzedzenia, przesądy
stereotypy itp.), przejawów i form, a także sposobów reagowania na agresję oraz
zapobiegania temu zjawisku społecznemu. Ta właśnie tematyka pojawi się wkrótce w
2 sieciach: sieci dyrektorów oraz sieci „Kształtowanie postaw. Wychowanie do
wartości”.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|