Regionalna konferencja
„Szkolnictwo zawodowe na Mazurach w kontekście potrzeb lokalnego rynku pracy”
7 grudnia 2016 r. godz. 12.00
„Szkolnictwo
zawodowe na Mazurach w kontekście potrzeb lokalnego rynku pracy” było
tematem II Regionalnej Konferencji z udziałem dyrektorów szkół i placówek,
nauczycieli kształcenia zawodowego, pracodawców i samorządowców w dniu 7 grudnia
2016 roku w MODN w Ełku.
Konferencję otworzył Marek Chojnowski, Starosta Ełcki, w obecności Grażyny Sendy,
Wicestarosty Gołdapskiej i Kazimierza Iwanowskiego, Wicestarosty Oleckiego.
Inicjatorką spotkania była Senator RP Małgorzata Kopiczko.
Wzmocnienie
relacji z pracodawcami
Politykę państwa w zakresie planowanych zmian w szkolnictwie zawodowym
zaprezentował Zbigniew Kłosowski z Departamentu Kształcenia Zawodowego i
Ustawicznego MEN. Celem zmiany w edukacji zawodowej jest stopniowe wprowadzanie
dualnego systemu kształcenia odpowiadającego potrzebom gospodarki i
realizowanego we współpracy z przedsiębiorstwami stanowiącymi otoczenie
gospodarcze szkoły.
Gwarancją podniesienia jakości kształcenia zawodowego w szkołach prowadzących
kształcenie zawodowe jest angażowanie pracodawców w proces dostosowania
kształcenia do potrzeb rynku pracy. Udział pracodawców w procesie kształcenia
powinien dotyczyć: wsparcia kadrowego szkół; zaangażowania pracowników
przedsiębiorstwa w kształcenie praktyczne uczniów; doskonalenia nauczycieli
kształcenia zawodowego; promocji kształcenia zawodowego m.in. poprzez kreowanie
pozytywnego wizerunku ucznia, stosowanie zachęt dla uczniów w postaci
stypendiów, zapewnienie atrakcyjnego miejsca pracy.
Rolę pracodawców określa się jako aktywne włączenie pracodawców: w proces
tworzenia nowych zawodów oraz podstaw programowych – uruchomienie „branżowej
linii”; do opracowywania programów nauczania dla zawodu we współpracy ze
szkołami, uwzględniających potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy; do
realizacji procesu kształcenia praktycznego uczniów we współpracy ze szkołą i
centrum kształcenia praktycznego i przy doposażaniu szkół/centrów kształcenia
praktycznego w nowoczesną bazę technologiczno-dydaktyczną; w proces
egzaminowania.
Wzmocnienie
doradztwa zawodowego
Interesujące jest też systemowe wzmocnienie doradztwa zawodowego poprzez
wprowadzenie doradztwa zawodowego w ramowych planach nauczania. Minister określi
w drodze rozporządzenia ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół,
zawierające m.in. minimalny wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć z
zakresu doradztwa zawodowego; tematykę doradztwa w podstawie programowej
na każdym etapie edukacji, treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego,
warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i
placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo
zawodowe w szkołach
i placówkach, uwzględniające rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i
słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Centrum
kształcenia zawodowego i ustawicznego
W ełckim kontekście ciekawie też brzmiały plany wzmocnienia roli centrów
kształcenia zawodowego i ustawicznego. Organ prowadzący szkoły dla dorosłych,
szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki (CKP, CKU) będzie mógł je
połączyć w zespół. W skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego wejdzie
co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe oraz co najmniej jedna
placówka kształcenia praktycznego.
Wsparcie uczniów
w wyborze zawodu
Dane statystyczne dotyczące kształcenie zawodowe na Warmii i Mazurach
przedstawiła Renata Iłeczko z Kuratorium Oświaty w Olsztynie. W poszczególnych
typach szkół odnotowano następujące liczby uczniów: zasadnicza szkoła zawodowa 7
485, Technikum 18 241, szkoła policealna 8 010, szkoła przysposabiająca do pracy
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i
znacznym 492, kwalifikacyjne kursy zawodowe 84 z 1987 uczestnikami. Pracownicy
poszukiwani na warmińsko-mazurskim rynku pracy (zawody szkolne): kierowcy
samochodów ciężarowych oraz kierowcy autobusów, cieśle i stolarze budowlani,
dekarze i blacharze budowlani, spawacze metodą MIG/MAG i TIG, fryzjerzy (różnie
w poszczególnych powiatach województwa warmińsko-mazurskiego). Tendencja
wzrostowa zapotrzebowania na pracowników szczebla średniego dotyczyć będzie:
techników masażystów, opiekunów osoby starszej lub niepełnosprawnej,
przedstawicieli handlowych, grafików komputerowych, pracowników produkcyjnych,
krawców i pracowników produkcji odzieży (szczególnie zawód szwaczki), robotników
obróbki drewna i stolarzy (w szczególności stolarzy i monterów meblowych),
górników i operatorów maszyn i urządzeń wydobywczych (szczególnie operatorów
koparek, koparko-ładowarek, ładowarek oraz spycharek), monterów instalacji
budowlanych (w tym monterów instalacji urządzeń sanitarnych, monterów
centralnego ogrzewania i ciepłej wody, monterów sieci wodnych i kanalizacyjnych,
sieci kanalizacyjnych i chłodniczych). Zapotrzebowanie jednak nie idzie w parze
z aspiracjami i zainteresowaniami młodzieży, stąd ważne jest doradztwo zawodowe
od najmłodszych lat.
Wizytator zachęcała do udziału w programie Laboratorium, którego celem jest
wsparcie uczniów w wyborze zawodu poprzez organizację wycieczek zawodoznawczych
do zakładów pracy oraz bezpośredni kontakt z rzeczywistym środowiskiem pracy.
Polityka
oświatowa samorządu terytorialnego
Lokalny rynek pracy przedstawił Tomasz Andrukiewicz, Prezydent Miasta Ełku,
skupiając się na danych statystycznych, które wskazują na spadek poziomu
bezrobocia do poziomu sprzed transformacji, co wynika z sytuacji demograficznej.
We wrześniu zarejestrowanych było 5043 bezrobotnych. Interesujące jest to, że w
Ełku odnotowuje się migrację dodatnią, co nie jest powszechne. Następuje wzrost
liczby ofert pracy w sektorze prywatnym. Młodzi ludzie rozpoczynający
działalność gospodarczą mogą otrzymać wsparcie w ełckim Parku
Naukowo-Technologicznym z jego funkcjami: centrum logistyczno-usługowego,
inkubatora technologii, inkubatora przedsiębiorczości, centrum
badawczo-rozwojowo-edukacyjnego z laboratorium, centrum nauki „Szkoła Młodego
Einsteina". Prezydent podkreślił cele polityki oświatowej samorządu
terytorialnego (POST) ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa zawodowego już od
najmłodszych lat i kształcenia kompetencji kluczowych uczniów.
Oczekiwania
pracodawców
Raport z badań ełckiego rynku pracy i szkolnictwa zawodowego „Oczekiwania
pracodawców a możliwości szkół zawodowych” dra Ryszarda Skawińskiego przedstawił
Zenon Lenkowski z MODN. W większości analizowanych kwalifikacji widoczne są
rozbieżności pomiędzy standardem kwalifikacji a oczekiwaniami pracodawców.
Różnice wynikają z: wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju działalności, formy
organizacyjnej, sposobu zarządzania, poziomu wykształcenia, przygotowania
absolwenta, postawy i doświadczenia pracownika. W opinii nauczycieli ze szkół
zawodowych możliwe jest wyposażenie uczniów w takie kwalifikacje, jak znajomość
języków obcych czy posługiwanie się urządzeniami oraz programami TIK. Znacznie
trudniej ukształtować pracownika uczciwego, rozważnego, zmotywowanego do pracy i
współdziałającego z innymi, dbającego
o jakość oraz interesy zakładu. Wymienione kwalifikacje kluczowe – nazywane
kompetencjami psychospołecznymi, wychodzą na plan pierwszy wśród oczekiwań
pracodawców. Kwalifikacje najwyżej cenione przez pracodawców (menedżerów)
1. Aktywność, zaradność, twórczość, odpowiedzialność, kreatywność, niezależność,
samodzielność w pracy i działaniu.
2. Umiejętność komunikowania się, wyszukiwania i przetwarzania informacji.
3. Gotowość do akceptacji zmian zachodzących w otoczeniu jednostki i umiejętność
przystosowania się do nich, szczególnie do zmian i zastosowań nowych
technologii.
4. Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji lub umiejętność
samokształcenia i samorozwoju.
Dyskusja panelowa
- Sesja I z udziałem dyrektorów szkół zawodowych moderował Zenon Lenkowski:
Danuta Wojtowicz, dyrektor ZS nr 1, skupiła się na metodzie projektów jako
efektywnym sposobie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów oczekiwanych
przez pracodawców.
Artur Bońkowski, dyrektor ZS nr 6, szczególnie omówił kształcenie modułowe,
które w jego szkoły jest wiodące w kształceniu zawodowym.
Marta Obrycka, dyrektor CKPiU w Ełku, przedstawiła formy współpracy z
pracodawcami.
Dyskusja panelowa
- Sesja II z udziałem pracodawców i PUP moderował Krzysztof Piłat:
Gennadii Baklanow – PRODEKO Ełk przedstawił doświadczenia współpracy ze
szkolnictwem w zapewnieniu sobie kadry pracowniczej, wskazując na duże
możliwości zatrudnienia i nieduże możliwości pozyskania kadry specjalistycznej.
Podkreślił, że tu nie występuje przeszkoda w postaci „najniższej krajowej”,
tylko korelacji potrzeb z kształceniem.
Małgorzata Woźniak – SERWISTAL Ełk między innymi opowiedziała o planach
powołania klasy patronackiej i innych działaniach ze strony firmy wspierających
pozyskanie i rozwój pracowników.
Hanna Kaczan, wicedyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ełku między innymi
wspomniała o najniższej liczbie zarejestrowanych absolwentów od lat. Przybliżyła
również funkcjonowanie instrumentów rynku pracy stosowanych we współpracy z
pracodawcami.
Dobry klimat dla
kształcenia zawodowego w parze z kompetencjami kluczowymi
Podsumowując konferencję, prowadząca spotkanie Beata Chmielewska – doradca
metodyczny MODN, konkludowała: akcent na kształtowanie umiejętności kluczowych
to plon dyrektyw unijnych ujęty w strategiach rozwoju – w tym realizowanej w
Ełku POST. Wymienione kwalifikacje kluczowe, dziś często nazywane kompetencjami
psychospołecznymi, wychodzą na plan pierwszy również wśród oczekiwań
pracodawców.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|