Przywództwa można się nauczyć
Ponad 100 troskliwych i odpowiedzialnych
przywódców: nauczycieli i dyrektorów z Mazur, konferowało 19 października o
podnoszeniu potencjału szkoły poprzez proces przywództwa w ramach grantów
Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia
Nauczycieli w Ełku.
Podczas wystąpień prelegentów – osób o uznanym dorobku zawodowym, można było
zapoznać się refleksjami na tematy ściśle ze sobą powiązane: wartości, kultura
szkoły, zarządzanie strategiczne, rola dyrektora, przywództwo edukacyjne jako
procesu.
Wśród wartości edukacyjnych decydujących o
przebiegu procesu uczenia się oraz jego efektach i kształcie przywództwa
edukacyjnego wskazano następujące: wolność, równość i sprawiedliwość, szacunek,
zaufanie, odpowiedzialność, odwaga, uczciwość, rozwój i uczenie się, otwartość,
dialog, służebność, partycypacja, różnorodność, refleksyjność, wiarygodność,
solidarność. Podkreślono znaczenie obecności wspólnych, akceptowanych wartości w
każdym działaniu, w każdej rozmowie.
Omówione zostały koncepcje kultury
organizacyjnej: Zeus – kultura władzy, Atena – kultura zadaniowa, Apollo –
kultura roli, Dionizos – kultura osobowa. Jako pożądaną wskazano szkołę jako
organizację uczącą się, co oznacza organizację zdolną do uczenia się, adaptującą
się do zmiennych warunków funkcjonowania. Stan ten osiągany jest poprzez
otwartość pracowników na nowe idee i trendy oraz stałe doskonalenie się
pracowników. Organizacja inicjuje i wspiera te działania i sama ciągle się
przekształca.
Dobre praktyki są najczęściej wskazywaną rekomendacją do tematyki form
doskonalenia. Zarządzanie strategiczne jako proces: koncepcja pracy, misja,
wizja, analiza strategii, planowanie strategii, realizacja strategii, oparcie na
pracy zespołowej, to praktyczny pokaz realizacji idei omawianych na konferencji.
Teoria poparta godną naśladowania praktyką Szkoły Podstawowej nr 4 im.W.Szafera
w Ełku. Są szkoły, w których pracują kompetentni nauczyciele, zaangażowani w
realizację swoich obowiązków, pomocni innym i chętnie podejmujący się nowych
zadań. Dyrektorzy tych szkół potrafią korzystać z talentów nauczycieli i
zapewniać im możliwości rozwoju. W szkołach tych pracują liderzy, którzy
potrafią wysiłki innych skoncentrować na realizacji kluczowych dla szkoły celów,
precyzyjnie je określić, inspirować, zdobyć zaufanie i wykorzystać potencjał
tkwiący w poszczególnych zespołach.
Scharakteryzowany został proces przywództwa,
którego można się nauczyć, stawiając na rozwój osobisty i zawodowy. Potencjał
przywódczy nie wiąże się z charyzmą, autorytetem czy wizjonerstwem jednostek,
lecz ze zdolnością zwiększania partycypacji członków organizacji w procesie
decyzyjnym. Świadomy przywódca wspólnie z grupą tworzy sytuacje umożliwiające
wszystkim uczenie się i rozwiązywanie problemów.
Celem konferencji było: zrozumienie koncepcji
przywództwa edukacyjnego, świadome wprowadzanie wizji przywództwa, refleksja nad
praktycznymi aspektami zarządzania i przywództwa w edukacji, zainteresowanie
nowym programem kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą.
Uczestnicy podczas konferencji nabywali
kompetencje: świadome wprowadzanie wizji przywództwa, myślenie systemowe,
koncentracja na koncepcji pracy szkoły, budowanie kultury szkoły skoncentrowanej
na procesie uczenia się wszystkich członków społeczności szkolnej, zarządzanie
szkołą jako organizacją uczącą się, prowadzenie współpracy ze środowiskiem
służące wzajemnemu rozwojowi, myślenie koncepcyjne i strategiczne, budowanie
modelu zarządzania szkołą opartego na współpracy.
W wyniku ewaluacji stwierdzono: zdecydowana
większość uczestników uznała, że konferencja spełniła oczekiwania. Równie wysoka
była ocena ogólna spotkania, a sama organizacja została oceniana najwyżej,
podobnie materiały. Zdecydowana większość uznała, że konferencja trwała
odpowiednio długo i program był odpowiedni. Konferencja spełniła stawiane cele w
wysokim stopniu, zebrane doświadczenia posłużą przy organizacji kolejnych form
doskonalenia.
W opinii organizatorów nauczyciele byli
zainteresowani udziałem w zaproponowanej formie doskonalenia ze względu na
tematykę bliską praktyce szkolnej oraz prowadzenie przez osoby o uznanym dorobku
zawodowym. Jednocześnie podkreślana jest przydatność oferty dyrektorom szkół i
placówek, którzy mogą być zainteresowani udziałem osobistym i zachęceniem do
uczestnictwa swoich nauczycieli ze względu na wpisanie grantów w kierunki
realizacji polityki oświatowej państwa, które podlegają kontroli, ewaluacji i
monitorowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego w ciągu roku szkolnego
2016/2017.
Proces przywództwa to rozmowa i współpraca.
Konferencja zorganizowana była z jednej strony z myślą o dyrektorach obecnych i
przyszłych, bowiem prezentowane treści mogą służyć kadrze zarządzającej i
szkolnym liderom do samokształcenia, refleksji nad własną drogą zawodową i
rozwijania umiejętności przywódczych. Jednak wiele z tych treści to nauczyciele
wraz z dyrektorem mogą wykorzystać do doskonalenia pracy zespołów
nauczycielskich i członków rady pedagogicznej w swojej szkole/placówce – do
wspólnego uczenia się, rozwiązywania problemów, dyskusji, ponieważ większość
treści ma charakter uniwersalny i jest przydatna każdemu nauczycielowi, któremu
zależy na zawodowym i osobistym rozwoju.
Organizatorzy i uczestnicy spotkali się w przekonaniu, że przywództwo, rozumiane
jako proces zachodzący w grupach ludzi, proces rozmowy i współpracy, zdolność
zwiększania partycypacji członków organizacji w procesie decyzyjnym, to zakres
tematyki ściśle związany z pracą szkoły. Przywódca doskonali umiejętność
uwalniania potencjału innych. Wspólnie z grupą tworzy sytuacje umożliwiające
wszystkim uczenie się i rozwiązywanie problemów. Wyzwala w innych zdolności do
wykonywania zadań jak najlepiej z poczuciem sensowności, godności, szacunku dla
innych i zadowolenia.
Przywództwa można się nauczyć zapewnia
prowadzący konferencję Zenon Lenkowski i prelegenci Wanda Wojnowska, Ryszard
Skawiński, Janusz Samarow i Krzysztof Piłat.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|