Konkurs „Przyszłość energetyczna Polski.

Na jakie źródła energii Polska powinna stawiać?”
Przyszłość energetyczna Polski i
świata w MODN w Ełku
Zagadnienia energetyki należą do najważniejszych
dla rozwoju naszej cywilizacji. Sprawy te stały się polem gry nie tylko
rozmaitych koncepcji technologicznych i ekologicznych, ale też interesów
ekonomicznych oraz politycznych. Sytuacja Polski w kwestiach energetycznych nie
jest łatwa – nasz kraj wykorzystuje przede wszystkim tradycyjne źródła energii,
tj. węgiel kamienny i węgiel brunatny, a te właśnie źródła wskazuje się jako
przyczyny tzw. efektu cieplarnianego oraz innych szkód w środowisku naturalnym.
Odnawialne źródła energii – Słońce, wiatr, płynące wody – mają w Polsce nadal
niewielki udział w ogólnej produkcji energii. Istnieje zagrożenie, że nasz kraj
może płacić z obu tych powodów wysokie kary wynikające z przepisów UE. Nie mamy
elektrowni jądrowych, co jednych cieszy, innych martwi. To kontekst zdarzenia,
jakie miało miejsce w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku z
inicjatywy nauczycielek Zespołu Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku, p. W.
Marcinkiewicz oraz p. B. Pieniążek.
W dniu 10 grudnia 2013 r. w Mazurskim Ośrodku
Doskonalenia Nauczycieli odbył się finał konkursu: „Przyszłość energetyczna
Polski. Na jakie źródła energii Polska powinna stawiać?” Wzięło w nim udział 12
uczestników z czterech szkół objętych doradztwem ośrodka: z Gimnazjum w
Kalinowie, II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 2 im. K. K.
Baczyńskiego w Ełku, I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Ełku oraz
Zespołu Szkół nr 6 im. M. Rataja w Ełku. Uczestnicy w 5-minutowych prezentacjach
próbowali dać odpowiedzi na pytania istotne nie tylko dla Polski, ale dla całego
współczesnego świata:
1. Czy energia musi być droga?
2. Jaki rodzaj energii jest najbardziej korzystny dla gospodarki i środowiska
naturalnego naszego kraju?
3. Czy jako państwo mamy szansę być samowystarczalni energetycznie?
4. Czy powinniśmy ograniczać zużycie energii?
5. Jakie szanse nowych miejsc pracy daje sektor energetyczny?
Wystąpienia na żywo, przed publicznością, na temat wyboru najlepszego dla Polski
źródła energii na najbliższych 30-50 lat stały się okazją do zaprezentowania
bogactwa pomysłów. Jedni pokazywali własnoręcznie wykonane makiety i schematy,
inni wyświetlali prezentacje multimedialne oparte na zasobach internetowych.
Występujący prelegenci przedstawiali różne pomysły na „przyszłościowe” źródła
energii. Mogłaby to być energia słoneczna, wiatr, energia jądrowa, gaz łupkowy
oraz najbardziej tradycyjne źródła (m.in. węgiel brunatny i węgiel kamienny).
Jury oceniało oryginalność pomysłu, rzeczowość argumentów, poprawność językową,
sposób prezentacji i zachowanie dyscypliny czasowej.
Wystąpienia uczestników oceniało jury w
składzie: Halina Ptaszyńska-Ptak –naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony
Środowiska Starostwa Powiatowego w Ełku, Wiesława Marcinkiewicz, nauczycielka
fizyki z ZS nr 6, Ryszard Skawiński, konsultant MODN. W ocenie jury wszyscy
uczestnicy byli świetnie przygotowani, zaprezentowali wystąpienia na bardzo
wysokim poziomie merytorycznym oraz językowym. To bardzo istotne, że właśnie tak
młodzi ludzie potrafili w tak dojrzały sposób mówić o problemach, które właśnie
ich pokolenie w największym stopniu będzie rozwiązywać.
Jury wyłoniło trzech laureatów. I miejsce zdobył
Piotr Kierklo z ZS nr 6 w Ełku za prezentację o gazie łupkowym, drugie miejsce-
Karolina Wierzbicka z I LO w Ełku za wypowiedź na temat energetyki jądrowej, a
trzecie miejsce zajęła Mariola Kottlenga z ZS nr 6 w Ełku, przekonująca do
energetyki węglowej. Ocena publiczności była zbieżna z werdyktem jury. Również
nagrodą publiczności uhonorowano Piotra Kierklo z ZS nr 6 w Ełku. Laureaci
otrzymali nagrody rzeczowe, a wszyscy uczestnicy dyplomy.
Po wystąpieniach uczestników pan Jacek Tobolski
z firmy DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych w Gdańsku
zaprezentował zestawy edukacyjne, wykorzystujące energię słońca oraz ogniw
wodorowych. Wszystkie szkoły biorące udział w konkursie otrzymały zestawy
H-racer lub Hydrocar do celów edukacyjnych. To sprawiedliwy wyraz uznania dla
szkół, które potrafią włączać swoich uczniów do obywatelskiego zaangażowania w
ważne sprawy publiczne.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|