Ustaw jako stronę główną Dodaj do ulubionych

 
 
  
  
 

.

28.09.2011 Konferencja „Rodzice i nauczyciele w procesie wychowawczym (budowanie wzajemnych relacji, planowanie działań)”

Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku prowadzi nie tylko szkolenia nauczycieli zgodnie z własnym planem działania, ale podejmuje się zadań zleconych, m.in. od lat uczestniczy z powodzeniem w konkursach na granty Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie. W bieżącym raku ośrodek wygrał kilka takich grantów. Jednym z nich jest przeprowadzenie konferencji oraz warsztatów na temat: „Rodzice i nauczyciele w procesie wychowawczym (budowanie wzajemnych relacji, planowanie działań).’
Temat grantu wiąże się ze współczesnymi przemianami społecznymi i obyczajowymi, które rzutują na działalność wychowawczą szkoły. Współpraca z rodzicami pozostaje w tej sferze elementem kluczowym, ale wymaga pedagogicznej refleksji i doskonalenia, a często głębszych zmian.
Konferencja wzbudziła spore zainteresowanie. Dużą salę wykładową MODN zapełnili uczestnicy: dyrektorzy, wicedyrektorzy, ale przede wszystkim nauczyciele z „pierwszej linii” kontaktów z rodzicami. Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w założeniach grantu zamieścił wytyczne, by konferencja miała charakter naukowy, odnosiła się do badań w tej dziedzinie.
Autorzy grantu, dr Joanna Szkatuła i dr Ryszard Skawiński, zaplanowali konferencję w III częściach tematycznych. W pierwszej R. Skawiński przedstawił różne warianty relacji rodzice – nauczyciele w polskich szkołach w świetle badań oraz propozycje przebudowy tych relacji. Nie zawsze bowiem w kontaktach nauczycieli z rodzicami mamy do czynienia ze współpracą. Prof. Stanisław Kawula rozróżnia 4 typy tych relacji:
1. partycypację (współudział, współpraca, współdziałanie, inspiracja);
2. akomodację (przystosowanie);
3. inercję (bierność, obojętność);
4. opozycję (odrzucanie, sprzeczność interesów).
Pożądana wśród tych relacji jest zwłaszcza partycypacja, ale występuje ona bardzo rzadko, przede wszystkim wśród rodziców ze środowisk inteligenckich. Częstsza jest akomodacja, która wyraża się w chętnym wypełnianiu oczekiwań szkoły – bez inicjatywy własnej rodziców. Niestety nierzadko występuje inercja – pozbawiona wrogości bierność wobec szkolnych spraw dziecka. Skala poszczególnych relacji jest różna w poszczególnych typach szkół, dlatego też nauczyciele powinni dostosować swoje działania do dominujących postaw rodzicielskich.
Dr Joanna Szkatuła omówiła relacje z rodzicami tzw. uczniów „trudnych”, sprawiających kłopoty wychowawcze, gdzie nierzadko mamy do czynienia i u rodziców z postawami niechęci czy opozycji wobec szkoły. Przedstawiła sposoby budowania porozumienia, dobrego kontaktu i współpracy jako szczególnej relacji nauczycieli i rodziców, m.in. omawiając takie zagadnienia, jak: 1. Jakie kroki warto zrealizować w rozmowie z rodzicami? 2. Jak razem możemy pomóc dziecku? 3. Kiedy rodzice odrzucają pomoc… 4. Jak sobie radzić z oporem rodziców? 5. Interwencja w rodzinie w sytuacji krzywdzenia dziecka. 6. Rodzina w kryzysie – typologia i terapia.
Trzecią częścią konferencji była dyskusja panelowa zaproszonych nauczycieli o interesujących osiągnięciach we współpracy z rodzicami. Wystąpiły w niej trzy panie: Dorota Szczawińska ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. I Dywizji Tadeusza Kościuszki w Ełku, Sylwia Dominik ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku oraz Wanda Skawińska z ZS nr 1 im. J. Śniadeckiego w Ełku,

Czekaj... program LightBox poprawnie działa po wczytaniu się wszystkich miniaturek.  Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.

Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze Kliknij aby obejrzec w pelnym rozmiarze

 

MODN w EłkuOstatnia zmiana: 07 października 2011