28.09.2011 Konferencja „Rodzice i nauczyciele
w procesie wychowawczym (budowanie wzajemnych relacji, planowanie działań)”
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
prowadzi nie tylko szkolenia nauczycieli zgodnie z własnym planem działania, ale
podejmuje się zadań zleconych, m.in. od lat uczestniczy z powodzeniem w
konkursach na granty Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie. W
bieżącym raku ośrodek wygrał kilka takich grantów. Jednym z nich jest
przeprowadzenie konferencji oraz warsztatów na temat: „Rodzice i nauczyciele w
procesie wychowawczym (budowanie wzajemnych relacji, planowanie działań).’
Temat grantu wiąże się ze współczesnymi przemianami społecznymi i obyczajowymi,
które rzutują na działalność wychowawczą szkoły. Współpraca z rodzicami
pozostaje w tej sferze elementem kluczowym, ale wymaga pedagogicznej refleksji i
doskonalenia, a często głębszych zmian.
Konferencja wzbudziła spore zainteresowanie. Dużą salę wykładową MODN zapełnili
uczestnicy: dyrektorzy, wicedyrektorzy, ale przede wszystkim nauczyciele z
„pierwszej linii” kontaktów z rodzicami. Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w
założeniach grantu zamieścił wytyczne, by konferencja miała charakter naukowy,
odnosiła się do badań w tej dziedzinie.
Autorzy grantu, dr Joanna Szkatuła i dr Ryszard Skawiński, zaplanowali
konferencję w III częściach tematycznych. W pierwszej R. Skawiński przedstawił
różne warianty relacji rodzice – nauczyciele w polskich szkołach w świetle badań
oraz propozycje przebudowy tych relacji. Nie zawsze bowiem w kontaktach
nauczycieli z rodzicami mamy do czynienia ze współpracą. Prof. Stanisław Kawula
rozróżnia 4 typy tych relacji:
1. partycypację (współudział, współpraca, współdziałanie, inspiracja);
2. akomodację (przystosowanie);
3. inercję (bierność, obojętność);
4. opozycję (odrzucanie, sprzeczność interesów).
Pożądana wśród tych relacji jest zwłaszcza partycypacja, ale występuje ona
bardzo rzadko, przede wszystkim wśród rodziców ze środowisk inteligenckich.
Częstsza jest akomodacja, która wyraża się w chętnym wypełnianiu oczekiwań
szkoły – bez inicjatywy własnej rodziców. Niestety nierzadko występuje inercja –
pozbawiona wrogości bierność wobec szkolnych spraw dziecka. Skala poszczególnych
relacji jest różna w poszczególnych typach szkół, dlatego też nauczyciele
powinni dostosować swoje działania do dominujących postaw rodzicielskich.
Dr Joanna Szkatuła omówiła relacje z rodzicami tzw. uczniów „trudnych”,
sprawiających kłopoty wychowawcze, gdzie nierzadko mamy do czynienia i u
rodziców z postawami niechęci czy opozycji wobec szkoły. Przedstawiła sposoby
budowania porozumienia, dobrego kontaktu i współpracy jako szczególnej relacji
nauczycieli i rodziców, m.in. omawiając takie zagadnienia, jak: 1. Jakie kroki
warto zrealizować w rozmowie z rodzicami? 2. Jak razem możemy pomóc dziecku? 3.
Kiedy rodzice odrzucają pomoc… 4. Jak sobie radzić z oporem rodziców? 5.
Interwencja w rodzinie w sytuacji krzywdzenia dziecka. 6. Rodzina w kryzysie –
typologia i terapia.
Trzecią częścią konferencji była dyskusja panelowa zaproszonych nauczycieli o
interesujących osiągnięciach we współpracy z rodzicami. Wystąpiły w niej trzy
panie: Dorota Szczawińska ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. I Dywizji Tadeusza
Kościuszki w Ełku, Sylwia Dominik ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w
Ełku oraz Wanda Skawińska z ZS nr 1 im. J. Śniadeckiego w Ełku,
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|