Konferencja Wdrożenie podstawy programowej na
IV etapie edukacyjnym - 5 października 2011 r.
Słowo „reforma” w Polsce kojarzy się chyba
najbardziej z oświatą. Pierwsza głośna reforma polskiej edukacji miała miejsce w
1773 roku, przeprowadziła ją sławna Komisja Edukacji Narodowej. Bliższe naszym
czasom reformy szkolne sygnowane są nazwiskami ministrów oświaty (edukacji): do
nich zaliczyć można Jędrzejowiczowską z lat 30., ministra Kuberskiego z lat 70.,
ministra Handkego z 1999 roku. W latach 70. pierwotnie miała powstać powszechna,
obowiązkowa 10-letnia szkoła średnia, ostatecznie skończyło się na reformie
programowej. Obecnie dzieje się inaczej: właściwie powstała już obowiązkowa
„dziesięciolatka” (1 rok „zerówki”, 6 lat szkoły podstawowej i 3 lata
gimnazjum), a teraz porządkowane są kwestie związane z programami nauczania
(podstawą programową). Za rok do szkół ponadgimnazjalnych przyjdą absolwenci
gimnazjów, którzy w pierwszych klasach kontynuować będą kształcenie ogólne
rozpoczęte w gimnazjum.
Jak wiele programów unowocześniających Polskę, również reforma programowa w
naszych szkołach wspierana jest unijnymi pieniędzmi, w tym przypadku w ramach
projektu systemowego Wdrożenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym
uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (IV etap to szkoły ponadgimnazjalne).
Koordynatorem merytorycznym tego projektu jest Pan Andrzej Jasiński z Ośrodka
Rozwoju Edukacji w Warszawie. Trudno zatem wyobrazić sobie specjalistę lepiej
zorientowanego w zagadnieniach wdrażania nowej podstawy programowej od p.
Jasińskiego.
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku stara się skutecznie zaspokajać
potrzeby nauczycieli z powiatu ełckiego, a nawet całego naszego podregionu.
Kiedy więc do ośrodka napłynęły z różnych szkół, zwłaszcza ponadgimnazjalnych,
postulaty szkoleń z zakresu wdrażania podstawy programowej, dyrektor Michał
Jodko zorganizował regionalną konferencję z udziałem p. A. Jasińskiego.
Konferencja Wdrożenie podstawy programowej na IV etapie edukacyjnym odbyła się 5
października 2011 w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku. Otworzył
ją Pan Marek Chojnowski, wicestarosta ełcki. Zgromadziła ona 84 osoby z powiatu
ełckiego oraz powiatów sąsiednich. Byli to głównie dyrektorzy i wicedyrektorzy
szkół, ale nie tylko – również doradcy metodyczni, przewodniczący zespołów
przedmiotowych oraz inni nauczyciele zainteresowani omawianymi zagadnieniami.
Wdrażanie nowej podstawy programowej rodzi rozmaite niejasności, pytania, a
nawet niepokoje. Dość powiedzieć, że jedno z pytań brzmi: Czy wdrożenie podstawy
programowej do szkół ponadgimnazjalnych nie spowoduje utraty pracy przez duże
grupy nauczycieli? To pytanie akurat wprost nie padło, ale nasz gość z Warszawy
miał okazję odnieść się do 13 innych pytań i rozwiać rozmaite wątpliwości, jak
np. takie:
Jak powinien wyglądać harmonogram czynności dyrektora liceum wdrażającego nową
podstawę programową? W jakiej formule można wprowadzić do liceum łacinę? Jakie
wymagania kwalifikacyjne muszą spełnić nauczyciele poszczególnych wątków
(zwłaszcza w bloku „Przyroda”)? Czy nie postępuje redukcja przedmiotów
przyrodniczych w liceach? Czy uczeń będzie mógł zmienić wybrane rozszerzenie?
Czy można rozpocząć realizację rozszerzenia już w I klasie?
Pojawiały się także wątpliwości co do organizacji zajęć: Czy stać nas na wybór
przez uczniów 4 rozszerzeń (maksymalna liczba)? Co się stanie, gdy dane
rozszerzenie wybierze zaledwie garstka uczniów (5-8)?
Pytano także o rozszerzenia w technikach, a także o to, czy podstawę programową
można zrealizować na mniejszej liczbie lekcji niż to przewiduje podstawa
programowa. Wątpliwości było więcej, zapewne pojawią się nowe. Reforma
programowa wejdzie do szkół ponadgimnazjalnych dopiero w przyszłym roku, zrodzą
się nowe pytania i wątpliwości. MODN w bieżącym roku szkolnym będzie organizował
w miarę pojawiających się potrzeb kolejne spotkania związane z tym ważnym
tematem.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|