![]() W rozporządzeniu MEN z 21 maja 2001 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych ( Dz U nr 61, poz. 625), w załączniku nr 2 czytamy: Działalność edukacyjna szkoły powinna być określona przez:
Zgodnie z intencją Podstawy programowej działalność edukacyjna nauczycieli obejmuje nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie. Działania o charakterze wychowawczym opisuje właśnie program wychowawczy szkoły. Opisuje on w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym wszystkich nauczycieli. Piszemy go po to, aby edukacja była procesem harmonijnym, konsekwentnie i rzetelnie realizowanym, a przede wszystkim, zaplanowanym. Zaplanowanie długofalowej koncepcji wychowania dzieci, mającej swoje odniesienie w postaci ideałów pedagogicznych i ogólnie uznanych wartości wychowania jest podstawą funkcjonalności takiego programu. Program wychowawczy może przyjmować różny kształt. Powinien jednak w swojej strukturze zawierać takie elementy jak:
Ideały pedagogiczne wskazują wizję jakiegoś dobra, nacechowanego wartościami, do osiągnięcia którego zmierzamy poprzez organizowanie procesów pedagogicznych. Zgodnie z Podstawą programową ideały pedagogiczne możemy sformułować następująco:
Zadania wychowawcze wynikają z przyjętych ideałów pedagogicznych. Cechuje je długofalowość. Oto przykłady formułowania zadań wychowawczych szkoły:
Cele wychowawcze pokazują efekty realizacji programów. Cele ogólne wyznaczają kierunki oddziaływań wychowawczych. Zgodnie z zaprezentowanymi wyżej ideałami pedagogicznymi powinny one dotyczyć:
Ogólne cele wychowania możemy dowolnie rozwinąć i uszczegółowić, ale zawsze w odniesieniu do konkretnych uczniów, mając na uwadze ich indywidualną drogę rozwoju, uwarunkowaną możliwościami psychofizycznymi, społecznymi i kulturowymi. Sytuacje wychowawcze to konkretne zadania do rozwiązania, relacje pomiędzy uczestnikami procesu wychowawczego, metody i formy pracy, baza materialna, kwalifikacje nauczycieli. Dobrze zaplanowane, gwarantują powodzenie w realizacji postawionych celów wychowawczych, zbliżających do wyznaczonego ideału pedagogicznego. Kompetencje i obowiązki osób uczestniczących w procesie wychowania określane są z uwagi na fakt, że proces wychowawczy wymaga współdziałania uczniów, nauczycieli i rodziców zarówno w czasie pobytu dziecka w szkole, jak i poza nią. Jasne określenie obowiązków stwarza warunki do porozumienia wszystkich stron, reguluje wzajemne oczekiwania, ułatwia wyjaśnianie i rozwiązywanie powstałych nieporozumień. Ewaluacja programu jest niezbędnym elementem programu. Dotyczy (ogólnie) organizacji diagnozy i oceny efektów pracy dydaktycznej wyznaczanej przez program wychowawczy. Daje wskazówki niezbędne przy modyfikacji organizowanych procesów dydaktyczno-wychowawczych, wyznaczanych celów i zadań. Powoduje, że program wychowawczy jest funkcjonalnym dokumentem dostosowanym do potrzeb wszystkich klientów szkoły, a w szczególności uczniów. W oparciu o program wychowawczy nauczyciele i wychowawcy opracowują przedmiotowe i wychowawcze projekty edukacyjne, przeprowadzają diagnozę określonych zagadnień, dokonują oceny efektów i jakości realizowanych procesów wychowawczych. Opisaną wyżej strukturę posiada program wychowawczy opracowany przez grupę nauczycieli Zespołu Szkół nr 4 Specjalnych w Ełku w składzie: Katarzyna Bagińska, Joanna Dobkowska-Trawny, Ewa Hryniewicka, Anna Kondracka, Wiesława Koniuszewska, Paweł Kraszewski, Ewa Piotrowska, Krystyna Siwik. Wskazany program, oprócz wymienionych elementów, przedstawia wizerunki ideałów absolwentów szkoły podstawowej i gimnazjum dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, szkoły podstawowej i gimnazjum dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. Stanowią one uzupełnienie ideałów pedagogicznych wyznaczających kierunek procesom pedagogicznym. Zainteresowane osoby zachęcam do dokładniejszego zapoznania się z programem wychowawczym opracowanym przez nauczycieli Zespołu Szkół nr 4 Specjalnych w Ełku. Pełna wersja dostępna jest w Mazurskim Ośrodku Metodycznym w Ełku. Spakowana wersja programu: [program wych.exe] Anna Kondracka nauczyciel doradca MODN w Ełku.
|
Internet LO Olecko Ostatnia zmiana: J. Kunicki |