Puszcza Borecka złożona z mozaiki ekosystemów
o dużym stopniu naturalności jest bardzo cennym obiektem przyrodniczym,
który warto wykorzystywać w edukacji dzieci i młodzieży.
Od wielu lat uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kochanowskiego
w Olecku poznają jej tajemnice w czasie zajęć edukacyjnych prowadzonych
przez nauczycieli biologii wspieranych przez pracowników Nadleśnictwa
Czerwony Dwór. 23 kwietnia 2002r. uczniowie klasy II b razem z leśnikami
z Czerwonego Dworu zbierali śmieci pozostawione w lesie przez niefrasobliwych
turystów i tutejszą ludność. Oprócz butelek, opakowań po napojach
i żywności zebrano takie "cuda" jak zużyte części od pojazdów, szyby
samochodowe, wyżymaczkę od pralki, radio. Zebrane śmieci nie tylko
psuły wygląd lasu, ale stanowiły realne zagrożenie dla zwierząt.
Młodzież z dużym zaangażowaniem oddawała się pracy porządkowej,
znajdując uznanie w oczach leśników. Po zakończeniu pracy młodzież,
opiekunowie i leśnicy spotkali się przy ognisku. Po odpoczynku uczniowie
udali się do Rezerwatu Mazury, aby poznać występujące tu naturalne
szeregi sukcesyjne roślinności. Wszystkich uczestników zajęć, prowadzonych
przez Elżbietę Milewską i Macieja Kupczyńskiego, urzekły kwitnące
kobierce roślinności w runie grądu i "bajkowe" oczka wodne w olsie.
W Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego w Olecku edukacja
ekologiczna prowadzona w terenie jest ważnym elementem procesu dydaktycznego.
Uczniowie w trakcie nauki w liceum poznają nie tylko Puszczę Borecką,
ale również Suwalski Park Krajobrazowy, Wigierski Park Narodowy,
Biebrzański Park Narodowy. Badają stan środowiska przyrodniczego
najbliższej okolicy szkoły.
Ta forma organizacji procesu dydaktycznego poza aspektem poznawczym
ma ogromne walory wychowawcze. Przede wszystkim umożliwia kształtowanie
właściwych zachowań uczniów poza szkołą, aktywizuje działania grupowe,
integruje grupę uczniowską, sprzyja ujawnianiu się takich form aktywności
które są niewidoczne podczas typowych lekcji. Zachęcam wszystkich
nauczycieli do zorganizowania zajęć w terenie w najbliższym otoczeniu
szkoły. Dobrze zaplanowane i ciekawie przeprowadzone wycieczki oraz
inne zajęcia edukacyjne prowadzone w terenie na długo zapadają w
pamięci uczniów. Gorącymi sprzymierzeńcami takich działań szkoły
są rodzice, nadleśnictwa, samorządy lokalne wspierające je finansowo
i organizacyjnie.
autor: Elżbieta Milewska
fotografie: Maciej Kupczyński