Do strony początkowej
Projekt zajęć edukacyjnych prowadzonych w terenie
"Las jako obiekt przyrodniczy i gospodarczy"
Adresaci programu: Uczniowie klasy III Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kochanowskiego w
Olecku uczestniczący w zajęciach fakultatywnych z biologii.
Cele edukacyjne programu:
Cele kształcenia
|
Cele wychowania
|
Wiadomości
Uczeń:
|
Umiejętności
Uczeń:
|
Postawy i przekonania
Uczeń:
|
- definiuje pojęcia: populacja, biotop, ekosystem,
|
- analizuje strukturę dwóch populacji szczyru trwałego,
- analizuje strukturę wybranych ekosystemów leśnych, łąkowych i
wodnych,
|
- dostrzega ład i porządek w przyrodzie,
- postrzega siebie jako jeden z jej
elementów,
|
- zna metody badań środowiska z wykorzystanie gatunków wskaźnikowych,
|
-przeprowadza badania elementów fizykochemicznych, środowiska i
na ich podstawie ocenia stan środowiska przyrodniczego,
|
- wie, że człowiek podlega tym samym prawom co żywe organizmy i
zastanawia się nad konsekwencjami działań człowieka w środowisku,
|
- definiuje pojęcia: sukcesja pierwotna i wtórna, klimaks,
|
-określa przyczyny oraz kierunki zmian sukcesyjnych,
-analizuje wpływ działalności człowieka na przebieg sukcesji,
-ocenia znaczenie procesu sukcesji w przyrodzie,
|
- prezentuje postawę dbałości o prawidłowy stan środowiska przyrodniczego,
|
-zna definicję pomnika przyrody, rezerwatu przyrody,
-zna nazwy i położenie rezerwatów przyrody i pomników przyrody
w obrębie Puszczy Boreckiej oraz lokalizuje je na mapie,
-zna wybrane gatunki roślin i zwierząt objęte ochroną gatunkową,
|
-rozumie potrzebę ochrony przyrody w rezerwatach,
-analizuje cele ochrony przyrody w Rezerwacie Lipowy Jar, Rezerwacie
Mazury i Rezerwacie Borki,
-oznacza wybrane gatunki roślin przy pomocy kluczy do oznaczania
roślin i zwierząt,
|
-charakteryzuje się postawą poszanowania przyrody, rozumie potrzebę
zabezpieczania niektórych miejsc przed ingerencją człowieka,
|
-wymienia funkcje lasu,
-wymienia główne dziedziny gospodarki leśnej,
-zna podstawowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej,
-zna zasady racjonalnej gospodarki łowieckiej,
|
-analizuje skład gatunkowy i strukturę wiekową różnych powierzchni
leśnych,
-ocenia korzyści płynące z nowoczesnej gospodarki leśnej (gniazdowe
zręby, nasadzenia dostosowane do podłoża, biologiczne metody ochrony
lasu),
-rozumie zagrożenia wynikające z nieracjonalnie prowadzonej gospodarki
łowieckiej (naruszenie równowagi ekologicznej),
-rozumie konieczność ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem,
|
-rozumie potrzebę ochrony lasu jako ważnego elementu krajobrazu
ekologicznego,
-rozumie potrzebę aktywnej ochrony zasobów przyrody,
-wykazuje gotowość do podjęcia działań na rzecz zachowania naturalnych
zasobów przyrodniczych środowiska,
|
Procedury osiągania celów:
-
badanie przestrzennej struktury płci szczyru trwałego w różnych
zbiorowiskach leśnych Puszczy Boreckiej,
-
badanie niektórych parametrów fizykochemicznych środowiska za pomocą
organizmów wskaźnikowych ( badanie jakości powietrza za pomocą skali
porostowej, określanie klasy czystości wód w Jeziorze Litygajno),
-
obserwacja zmian sukcesywnych w obrębie Jeziora Birek; oraz torfowiska
w Leśnictwie Mazury,
-
obserwacja szeregów sukcesyjnych zbiorowisk od roślinności wodnej
przez szuwarową, turzycowiska, łozowiska, olsy do różnych postaci grądów
w Rezerwacie Mazury,
-
ćwiczenia w oznaczaniu roślin w ich naturalnym środowisku,
-
badanie powierzchni leśnych zróżnicowanych pod względem składu gatunkowego
i wieku drzew w Rezerwacie Borki i w części gospodarczej Puszczy Boreckiej,
-
ocena zdrowotności drzewostanów iglastych,
-
wywiad z nadleśniczym Nadleśnictwa Czerwony Dwór na temat gospodarki
leśnej i łowieckiej,
-
opracowanie plakatów na temat:
- Stan środowiska abiotycznego na obszarze Puszczy Boreckiej,
- Ochrona przyrody w Puszczy Boreckiej,
- Puszcza Borecka jako obiekt gospodarczy,
-
Przygotowanie wystawy fotograficznej dla uczniów szkoły pt. "Świat
zwierzęcy i roślinny w Puszczy Boreckiej".
Autor: mgr Elzbieta Milewska Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Olecku
|