Rozwój technologii informacyjnych i komunikacyjnych sprzyja
powstawaniu nowych modeli edukacji i metod pracy z uczniem. Nowoczesną
formą edukacji, wykorzystującą w nauczaniu osiągnięcia technologii
informatycznej i telekomunikacji jest edukacja interaktywna. Edukacja
interaktywna to taki sposób organizowania i prowadzenia procesu
nauczania i uczenia się, który maksymalnie zwiększa zaangażowanie i
aktywność ucznia oraz daje uczniowi możliwość wyboru własnych dróg
poznania i rozwoju, dostosowanych do jego możliwości. Podstawowymi
narzędziami edukacji interaktywnej są przede wszystkim komputery z
zapewnionym dostępem do Internetu, interaktywne, multimedialne zasoby
edukacyjne (dostępne przez sieć WWW oraz na płytach CD lub DVD), jak
również tablice interaktywne.
Tablica interaktywna to urządzenie o wyglądzie dużej tablicy,
współdziałające z komputerem i projektorem multimedialnym. Pełni ona
rolę wielkiego monitora, który reaguje na dotyk specjalnego pióra
świetlnego. Dzięki temu możliwa jest obsługa dowolnego programu
uruchomionego w komputerze. Tablica ma ponadto własne oprogramowanie
ułatwiające pracę nauczycielowi oraz pozwalające na projektowanie
własnych materiałów edukacyjnych.

Dzięki tablicy interaktywnej możliwe jest sprawne prezentowanie przed
całą klasą wykresów, animacji, interakcji, filmów i i obrazów,
rozwiązywanie zadań, prowadzenie dyskusji, kreowanie pomysłów, tworzenie
projektów na ekranie, notowanie komentarzy na tablicy, zapamiętywanie
ich w pamięci komputera i wywoływanie na życzenie. Dostępna jest
wbudowana galeria klipartów do projektowania własnych materiałów
multimedialnych. Możliwe jest korzystanie z alternatywnych
multimedialnych zbiorów. Oprogramowanie tablicy zawiera wbudowaną
funkcję rozpoznawania pisma odręcznego. Możliwe jest również szybkie
stworzenie archiwum przeprowadzanych zajęć w postaci filmów AVI, plików
PDF.

Z obserwacji osób wykorzystujących tablicę interaktywną wynika, że
jej stosowanie wpływa na poprawienie efektywności procesu nauczania
poprzez zwiększenie zaangażowania uczniów i stymulowanie aktywności
uczniów. Wykorzystanie jej w klasie nadaje nowe znaczenie pojęciu
„zajęcia szkolne”, spotkania z uczniami stają się bardziej dynamiczne i
ciekawsze
Wysoka skuteczność edukacyjna jest rezultatem możliwości modyfikacji
wybranych elementów zajęć w trakcie ich trwania, a także łatwego
przekształcania ich struktury, poprzez m.in. odwołanie się do wcześniej
poczynionych notatek (np. na poprzednich zajęciach), możliwości
rozbudowy i atrakcyjnego wyjaśnienia trudniejszej partii materiału
poprzez różnego rodzaju prezentacje dynamiczne i interaktywne.
Od lutego bieżącego roku pracownia mediów dydaktycznych Mazurskiego
Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Ełku wzbogaciła się o nową tablicę
interaktywną. Zorganizowaliśmy już warsztaty na temat wykorzystania
tablicy interaktywnej do modelowania i symulacji na lekcjach informatyki
i przedmiotów matematyczno – przyrodniczych. Serdecznie zapraszamy na
kolejne warsztaty poświęcone wykorzystaniu tablicy interaktywnej w
procesie dydaktycznym.

Alina Stęperska
Konsultant z informatyki i technologii informacyjnej
MODN w Ełku
|