
14 marca 2018 r. w Mazurskim Ośrodku
Doskonalenia Nauczycieli w Ełku odbyła się konferencja „Wybór szkoły a sukces
edukacyjny ucznia”. Była to już drugie spotkanie poświęcone tym zagadnieniom
(pierwsze odbyła się w grudniu ubiegłego roku). Tematyka konferencji wynika z
priorytetów MEN (Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkól i placówek) oraz
Powiatu Ełckiego (Wspomaganie i monitorowanie efektywności kształcenia w
szkołach prowadzonych przez Powiat Ełcki w świetle reformy oświatowej –
priorytet do budżetu powiatu na rok 2018). Generalnym celem konferencji było
poprawienie efektywności kształcenia rozumianej jako doprowadzenie ucznia do
ukończenia szkoły i do zdania przewidzianych prawem oświatowym egzaminów
(egzaminu zawodowego, egzaminu maturalnego). Niestety, w szkołach prowadzonych
przez Powiat Ełcki występuje zjawisko zmniejszania się liczebności klas wskutek
porzucania nauki przez uczniów. W analizie zjawiska przyjęto założenie, że
istotną rolę odgrywa tu nietrafny wybór szkoły. Wystąpienia na konferencji
koncentrowały się wokół problemu, jak zapobiec temu szkodliwemu zjawisku
społecznemu, interpretowanemu jako przejaw najdalej posuniętego braku
efektywności.
Zebranych powitał Michał Jodko, dyrektor
Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i poprosił o zabranie głosu Marka
Chojnowskiego, starostę ełckiego. W swoim wystąpieniu starosta podkreślił wagę
omawianego problemu, który można rozpatrywać w dwóch wymiarach – finansowym i
społecznym. Porzucenie szkoły przez ucznia to zmarnotrawienie dotychczas
wydanych pieniędzy i jednocześnie zmniejszenie subwencji oświatowej. Oznacza to
kształcenie tych samych klas za mniejsze środki finansowe. Ponadto na rynku
pracy pojawią się osoby bez formalnych kwalifikacji zawodowych, co może grozić
zwiększeniem bezrobocia. Starosta z powyższych względów życzył, aby konferencja
przyniosła jak najlepsze efekty. Warto podkreślić, że w konferencji
uczestniczyli także Anna Iwaszko, wicestarosta ełcki, oraz radni z komisji
oświaty z jej przewodniczącym Antonim Polkowskim.
Jako pierwszy prelegent wystąpił Krzysztof
Piłat, nauczyciel konsultant MODN i jednocześnie radny Rady Powiatu Ełckiego,
członek komisji oświaty. Omówił on mechanizm powstawania oraz znaczenie
priorytetów do budżetu Powiatu Ełckiego. Jeden z priorytetów na rok 2018
sformułowano następująco: „Wspomaganie i monitorowanie efektywności kształcenia
w szkołach prowadzonych przez Powiat Ełcki w świetle reformy oświatowej”. Jest
to próba kompleksowego spojrzenia na lokalną oświatę poprzez połączenie 2
aspektów: finansowego i edukacyjnego. Chodzi przede wszystkim o to, aby przy
tych samych nakładach uzyskać lepsze efekty dydaktyczne i wychowawcze.
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
prowadzi własne badania i analizy. Pod koniec I półrocza r. szk. 2017/2018
przeprowadzono w klasach pierwszych szkół średnich ankietę dotycząca trafności
wyboru przez gimnazjalistów szkoły wyższego szczebla. Wyniki badania zreferował
Ryszard Skawiński, nauczyciel konsultant MODN, także członek komisji oświaty
Rady Powiatu Ełckiego. W wystąpieniu „Czynniki wyboru szkoły ponadgimnazjalnej w
świetle sondażu przeprowadzonego w klasach pierwszych ełckich szkół średnich”
przedstawił dane, z których wynika, że badanie objęło prawie 50% populacji.
Większość badanych ocenia swój wybór szkoły ponadgimnazjalnej jako trafny. Nie
jest zadowolonych ze swego wyboru ok. 15%. Można zauważyć odmienne mechanizmy
podejmowania decyzji o przyszłości edukacyjnej pomiędzy uczniami wybierającymi
szkoły zawodowe a uczniami wybierającymi licea ogólnokształcące. Te różnice
warto uwzględnić w zwłaszcza w promocji szkół zawodowych. Bardzo pozytywnym
akcentem w opiniach uczniów o wybranych szkołach jest wysoka ocena pracujących w
nich nauczycieli.
Następnie głos zabrała Mariola Raczyńska,
naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Ełku. W wystąpieniu
zatytułowanym „Zadania organu prowadzącego oraz dyrektora szkoły w kontekście
kosztów finansowania lokalnej oświaty” zapoznała zebranych z wieloma danymi
statystycznymi dotyczącymi powiatowej edukacji. W ostatnich latach w budżecie
Powiatu Ełckiego niemal połowa to wydatki na edukację (ok. 44 mln zł) przy
subwencji oświatowej rzędu 37 – 38 mln zł. Trudno te wydatki zmniejszyć. Raczej
chodziłoby o to, aby zwiększała się subwencja. Tymczasem co roku naukę w
szkołach powiatowych porzuca z różnych przyczyn ok. 200 uczniów. Naczelnik
Raczyńska ukazała szereg innych czynników wpływających na funkcjonowanie
powiatowej oświaty.
Organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa
zawodowego omówiła Jolanta Agata Opaluch, powiatowy koordynator ds. doradztwa
edukacyjno-zawodowego w powiecie ełckim, doradca metodyczny MODN. Problem
związany z doradztwem zawodowym można sformułować następująco: Jak poprawić
nabór do ełckich szkół zawodowych? Następstwa trafnego (lub nietrafnego) wyboru
ścieżki edukacyjnej nie zostały dotychczas wiarygodnie zbadane w Polsce, ale
badania zagraniczne oraz niektóre cząstkowe badania w naszym kraju pozwalają na
ostrożne oszacowanie strat wynikających z błędnych wyborów edukacyjnych na co
najmniej setki milionów, a może nawet miliardy zł. W tej sytuacji po prostu
opłaca się stworzyć sprawny i skuteczny system doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Obecnie trwają prace nad rozwijaniem i doskonaleniem tego systemu.
Konferencję zamknęła dyskusja, w której udział
wzięli przedstawiciele radnych powiatowych oraz szkół i placówek oświatowych.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|