Twórczy Nauczyciel. Śmiałość w dzieleniu się doświadczeniem
Śmiałością w dzieleniu się doświadczeniem
wykazały się laureatki konkursu na scenariusz zajęć edukacyjnych Twórczy
nauczyciel. Innowacja – nowy sposób rozwiązania starego problemu.
Główna nagroda dla nauczyciela ufundowana przez Starostę Ełckiego, Prezydenta
Miasta Ełku oraz Image Recording Solutions: laptop, rzutnik multimedialny i
tablica interaktywna to trofeum Justyny Kozickiej. Zwyciężczyni została
nagrodzona za scenariusz i przeprowadzenie lekcji matematyki na II etapie
edukacyjnym (kl. IV w Szkole Podstawowa nr 2 im. I Dywizji Tadeusza Kościuszki w
Ełku): Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych – Zabawa w sklep. Doceniono
w ten sposób oryginalny pomysł na lekcję motywujący do pracy wszystkich uczniów.
Powiązanie z praktyką dnia codziennego: rodzina, zakupy, sklep, gospodarowanie
budżetem domowym – wyeksponowany cel wychowawczy. Uświadomienie praktycznego
znaczenia matematyki w życiu codziennym. Systemowe zastosowanie narzędzi TIK.
Ukazanie uczniom technologii informacyjnej jako przyjaznych narzędzi
ułatwiających uczenie się – szybka weryfikacja poprawności toku myślenia i
przyjętej kolejności wykonywanych działań. Pomysłowa i celowa organizacja pracy
grup uczniów.
Przyznano również wyróżnienia. Maria Łepkowska została wyróżniona za zajęcia z
3-latkami i 4-latkami w przedszkolu (Miejskie Przedszkole Niezapominajka w
Ełku): Wesoła zabawa z Sylabinką – zabawy logopedyczne z elementami integracji
sensorycznej. Podkreślono w ten sposób harmonijne zestawienie zróżnicowanych
form dydaktycznych, wielkie bogactwo pomysłów metodycznych i talent pedagogiczny
w pracy z małymi dziećmi. Anna Gajewska została wyróżniona za zajęcia z języka
niemieckiego na III etapie edukacyjnym (kl. II Gimnazjum nr 2 w Ełku):
Reisevorbereitungen (Przygotowanie do podróży). Na podkreślenie zasłużyła wysoka
kultura pedagogiczna nauczycielki, dobry kontakt z uczniami wynikający z
umiejętności interpersonalnych. Realizacja spójnej koncepcji metodycznej w
zakresie dydaktyki języka obcego. Prowadzenie lekcji przez uczniów – wzajemne
uczenie się.
Tytuł Twórczy Nauczyciel otrzymało 10
uczestniczek finału konkursu:
Katarzyna Cholewińska – Zespół Szkół Samorządowych w Ełku
Anna Gajewska – Gimnazjum nr 2 w Ełku
Ewelina Ewa Jackiewicz – Zespół Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku
Justyna Kozicka – Szkoła Podstawowa nr 2 im. I Dywizji Tadeusza Kościuszki w
Ełku
Maria Łepkowska – Miejskie Przedszkole „Niezapominajka” w Ełku
Krystyna Michałowska – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Prostkach
Agnieszka Parzych – Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku
Monika Żaneta Rejmer – Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku
Aldona Runge – Zespół Szkół w Pisanicy
Bożena Składanek – Gimnazjum im. Jana Bytnara ps.”Rudy” w Nowej Wsi Ełckiej
Nagrody i wyróżnienia zostały wręczone
laureatkom przez prezydenta Artura Urbańskiego i dyrektora Michała Jodkę podczas
podsumowania na konferencji Nowoczesne technologie w szkole.
Organizator konkursu Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku za cele
przedsięwzięcia przyjął: inspirowanie nauczycieli do poszukiwania nowych
rozwiązań dydaktyczno-metodycznych, promowanie dobrych praktyk wśród
nauczycieli, promowanie ciekawych, aktywizujących metod nauczania. Adresatami
byli nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół
ponadgimnazjalnych powiatu ełckiego. W etapie I – Planowanie, uczestnicy
dostarczyli autorskie prace: scenariusz dowolnych zajęć dydaktycznych
dotyczących realizacji treści postawy programowej do przeprowadzenia na 1-2
godzinach dydaktycznych. Scenariusz zawierać miał w szczególności opis: treści z
podstawy programowej, temat, cele, formy, metody, przebieg, materiały
dydaktyczne w formie załączników, materiały źródłowe. Prace przygotowane przez
nauczycieli i zgłoszone do konkursu zostały ocenione przez konsultantów i
metodyków MODN. W wyniku oceny prac wybrani nauczyciele zostali zakwalifikowani
do II etapu konkursu – Realizacja, który polegał na przeprowadzeniu zajęć
dydaktycznych z dziećmi/uczniami według przygotowanego scenariusza na etap I.
Przeprowadzone zajęcia były obserwowane przez komisję wyznaczoną przez
organizatora konkursu. O metodach, formie, organizacji zajęć decydował
prowadzący je nauczyciel. Komisja konkursowa złożona z doradców metodycznych i
konsultantów MODN scenariusze i ich realizacje oceniała na podstawie kryteriów:
innowacyjność i kreatywność pedagogiczna, integracja z obowiązującą postawą
programową, sprawdzenie osiągnięcia celów, zaangażowanie uczestników zajęć,
estetyka i pomysłowość materiałów wykorzystanych podczas zajęć, stopień
realizacji scenariusza.
Zapraszamy do kolejnych edycji konkursu.
Czekaj... program LightBox poprawnie działa po
wczytaniu się wszystkich miniaturek. Do nawigacji służą przyciski rozmieszczone
u góry po obu stronach fotografii oraz na dole.
|