Przykład dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 7 w Ełku
Szkoła Podstawowa nr 7 w Ełku dzięki działaniom integrującym jest bardzo dobrze
postrzegana w środowisku lokalnym. Wielu wychowanków osiąga sukcesy w
różnorodnych konkursach. Wykwalifikowana i doświadczona kadra dba o wysoką
jakość zajęć edukacyjnych. Dotychczas nauczyciele chętnie uczestniczyli we
wszelkiego rodzaju zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego, ale nie zawsze
odpowiadała im aktualna oferta szkoleń jak i terminy. Realizacja projektu
„Wspomaganie placówek oświatowych w Powiecie Ełckim” okazała się doskonałą
okazją do rozwoju i nabycia nowych kwalifikacji przez całą radę pedagogiczna. W
pierwszym roku wspomagania nauczyciele otrzymali wsparcie w obszarze: Techniki
uczenia się i metody motywujące do nauki.
W minionym roku szkolnym 2014/2015 wspieranie szkoły w ramach projektu
„Wspomaganie placówek oświatowych w Powiecie Ełckim” rozpoczęło się 10 września
2014r. od rozmowy SORE z dyrektorem. Na spotkaniu omówiono szczegółowo zasady
przyszłej współpracy. Dyrektor przedstawił oczekiwania i potrzeby placówki w
ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wskazał również obszary w których
jego zdaniem szkoła potrzebuje zewnętrznego wsparcia. Uzgodniono, iż osobą
koordynującą realizacje projektu w placówce będzie wicedyrektor szkoły. Należy
podkreślić, iż dyrektor na bieżąco efektywnie wspierał SORE w realizację
projektu i mobilizował nauczycieli do aktywnego uczestnictwa w szkoleniach.
Następnie przeprowadzono diagnozę potrzeb placówki w zakresie doskonalenia
zawodowego, na którą złożyły się wywiad SORE z dyrektorem, spotkanie SORE z radą
pedagogiczną i pogłębiony warsztat diagnostyczno-rozwojowy. Dodatkowym źródłem
informacji o szkole była strona internetowa placówki, strona OKE w Łomży oraz
raport z ewaluacji zewnętrznej. Na podstawie w/w działań zgodnie ustalono, iż w
roku szkolnym 2014/2015 szkoła winna otrzymać wsparcie zewnętrzne w obszarze:
Ocenianie kształtujące. Głównym celem wspomagania zewnętrznego jaki określiła
rada pedagogiczna miało być wdrożenie do praktyki szkolnej wybranych elementów
oceniania kształtującego. Nauczyciele uznali, iż dotychczasowy sposób oceniania
nie pomaga w uczeniu się oraz w planowaniu indywidualnego procesu uczenia. W
opracowanym dla placówki Rocznym Planie Wspomagania rada pedagogiczna założyła
iż oczekiwałaby w ramach zewnętrznego wspomagania rozwoju i poszerzenia własnych
kompetencji w zakresie oceniania kształtującego oraz efektywnego stosowania
informacji zwrotnej w ocenianiu.
Kolejnym krokiem był wybór eksperta. W wyniku postępowania przetargowego
wyłoniono ekspertkę Panią Hannę Mąkę - trenera CEO w Warszawie a zarazem osobę z
ogromnym doświadczeniem w zakresie szkoleń rad pedagogicznych na temat oceniania
kształtującego.
Wspomaganie szkoły rozpoczęło się w lutym 2015r. Warsztaty w wymiarze 15 godzin
zrealizowano w dwóch dwudniowych sesjach. Należy podkreślić doskonałe
przygotowanie merytoryczne i metodyczne eksperta oraz otwarcie nauczycieli na
współpracę o czym może świadczyć prawie 100% frekwencja na zajęciach.
Nauczyciele już od pierwszego spotkania z ekspertką chętnie uczestniczyli w
kolejnych warsztatach, konsultacjach z wykładami i konsultacjach grupowych i
indywidualnych. Zaproponowane przez ekspertkę ćwiczenia praktyczne i symulacje
różnych sytuacji szkolnych – w tym szczególnie lekcje otwarte - okazały się
bardzo przydatne, były profesjonalnie przygotowane i odpowiadały oczekiwaniom
uczestników. Nauczyciele chętnie angażowali się we wszystkich tego typu
ćwiczeniach i bardzo wysoko je oceniali. Z przedstawianych opinii uczestników i
ankiet monitorujących kolejne szkolenia wynikało, iż ekspertka prowadziła
zajęcia wyjątkowo profesjonalnie. Warsztaty pobudzały uczestników do
zastanowienia i refleksji nad podejmowanymi przez nich dotychczasowymi
działaniami i ich skutkami. Z pewnością nabyte umiejętności i rozwój kompetencji
w zakresie oceniania kształtującego w ocenie uczestników, w przyszłości
przyczynią się do bardziej efektywnej pracy i wzbogacą ich warsztat pracy.
Należy podkreślić, iż wszystkie warsztaty i konsultacje odbywały się w wyjątkowo
miłej atmosferze. Wzajemna życzliwość, otwartość i spontaniczność, nie
kolidowały z twórczym poszukiwaniem najefektywniejszych rozwiązań. Wspólna
analiza dotychczasowego sposobu oceniania przyczyniła się do określenia zmian w
zakresie dotychczasowego sposobu oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Bardzo pochlebną ocenę współpracy z dyrektorem i całą radą pedagogiczna
przedstawiła Pani ekspert. Stwierdziła, iż Jej współpraca z rada pedagogiczną
Szkoły Podstawowej nr 7 w Ełku może być przykładem dobrej praktyki w ramach
wsparcia szkoły przez eksperta zewnętrznego. Ekspertka bardzo wysoko oceniła
zaangażowanie całej rady pedagogicznej w trakcie wszystkich spotkań. Wyróżniła
radę za jej otwartość na zmiany, terminowość i punktualność w wykonywaniu zadań.
Można stwierdzić, iż w wyniku wspomagania zewnętrznego nastąpił rozwój
kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania kształtującego. Obecnie nauczyciele
stosują w praktyce nabyte umiejętności. Ocenianie kształtujące weszło do
praktyki szkolnej. Na zebraniu ogólnym dyrektor zapoznał rodziców z nowym
modelem oceniania w szkole, który będzie podlegał ewaluacji.
Wojciech Cybulski
Szkoła Podstawowa Nr 7
Z Oddziałami Integracyjnymi
w Ełku
|