Ludzie „Publikatora”
Redakcja
Pierwszy
numer „Publikatora” ukazał w pierwszym kwartale 2001 r. z datowaniem
„marzec/kwiecień”. Został on pomyślany jako „dwumiesięcznik Mazurskiego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli w Ełku (ISSN 1641-8085, cena 10 zł, pierwszy numer
oznaczony jako bezpłatny). Od początku pismo zachowuje format zbliżony do A-4
(ok. 21cm na 29 cm), ma miękką kolorową „okładkę” oraz liczy zwykle ok. 30 stron
(od 20 do 36). Strony liczone są „od okładki”, z tym, że pierwsza i ostatnia nie
są oznaczone numerem.
Redaktorem naczelnym pisma została Maria Abramczyk, nauczycielka języka
polskiego w Zespole Szkół Ekonomicznych (obecnie ZS nr 5), wybitna ełcka
polonistka, absolwentka pierwszej klasy humanistycznej I LO w Ełku. Właśnie
takie przygotowanie zawodowe oraz osobiste talenty redaktorki wykreowały i
utrwaliły zalety czasopisma. Przede wszystkim zwraca uwagę kształt językowy
zamieszczanych tekstów oraz oprawa redakcyjna poszczególnych numerów:
wprowadzenie pisane przez M. Abramczyk, okolicznościowy wiersz, związana
tematycznie z danym numerem fotografia na okładce, czasami motto, a także –
generalnie – stojąca na dobrym poziomie estetyka „Publikatora”.
Pierwotny skład zespołu redakcyjnego tworzyli: Maria Eksterowicz, Alina
Stęperska, Grażyna Bonowicz, Bożena Czepułkowska, Dariusz Charubin, Mieczysław
Lech Krzykwa. Już w numerze 5 pojawił się nowy skład zespołu redakcyjnego: Irena
Sulima, Małgorzata Pomichowska, Józef Kunicki, Anatol Adamiuk, Dariusz Charubin
i Mieczysław Lech Krzykwa. W numerze 11 po raz ostatni w składzie redakcji
pojawia się nazwisko Dariusza Charubina. Od numeru 21 mamy nowy skład redakcji:
Irena Sulima, Wanda Skawińska, Wojciech Cybulski i Józef Kunicki. Po raz ostatni
ten skład widnieje w numerze 28, od następnego w stopce odnajdujemy tylko
nazwisko redaktora naczelnego – do numeru 35 Marii Abramczyk, a od 36 – Aliny
Stęperskiej. To następna osoba, która wywarła znaczący pozytywny wpływ na
kształt merytoryczny i techniczny „Publikatora”. Jako że odgrywa kluczowa rolę w
kreowaniu i realizacji „unijnych” projektów w Ośrodku, ta tematyka silniej
zaznaczyła się w ostatnich numerach pisma. Warto zauważyć w tym przypadku
swoistą synergię: w każdym projekcie jednym z zadań jest upowszechnianie wiedzy
o nim, zapisane na ten cel środki stanowić mogą jedno ze źródeł sfinansowania
kolejnych edycji „Publikatora”.
Dotychczas ukazało się 41 numerów czasopisma – przy tytule podawany jest nr
kolejny oraz rok wydania. Wydaje się, że bardziej czytelne byłoby podawanie
numeru w danym roku, a w nawiasie numeru liczonego od początku; w obecnej
sytuacji niezorientowany czytelnik może zrozumieć, że np. to w 2010 r. wydano 41
numerów pisma. Po raz pierwszy w roku 2003 pojawił się numer podwójny pisma:
15-16, obejmujący okres od lipca do października. Na pierwszej stronie
zamieszcza on informację o oddaniu do użytku w Kalinowie nowego budynku
gimnazjum oraz nowego boiska. W uroczystości tej uczestniczył JE Jerzy Mazur,
Biskup Ełcki.
Stałe w czasopiśmie pozostają właściwie tylko spis treści, zamieszczany na
stronie 4, oraz stopka redakcyjna. Inne elementy układu treści (słowo wstępne
redaktora, wiersz okolicznościowy, sentencje itp.) pojawiały się w kilku,
kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu numerach – ale nie we wszystkich.
Redakcja, zwracając się do czytelników o artykuły, wyniki badań oraz
interesujące informacje o szkołach, sformułowała następująco zasady dotyczące
tych materiałów:
1. „Artykuł nie powinien przekraczać 6 stron A4.
2. Prosimy o przesyłanie tekstów wraz z dyskietką (format doc, txt), rękopisów
nie przyjmujemy.
3. Artykuły publicystyczne drukujemy ze zdjęciem autora (oryginał fotografii,
negatyw lub na dyskietce – JPG 200 dpi), dlatego prosimy załączać je z krótką
informacją o sobie i szkole.
4. Zastrzegamy sobie prawo do skracania i korekty artykułów, nie naruszając
myśli autora.
5. Po otrzymaniu tekstu redakcja powiadamia autora o przyjęciu artykułu lub jego
odrzuceniu.
Redakcja nie wypłaca honorariów.”
Autorzy
Oprócz
stu kilkudziesięciu reklam na łamach „Publikatora” ukazało się ok. 800 tekstów
różnej długości i o różnym charakterze. Część z nich pochodzi od redakcji (23) i
wydawcy, czyli Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (51). W tej grupie
przeważają ogłoszenia, komunikaty i sprawozdania. Zbiorowymi autorami byli
również poloniści (4), nauczyciele (7), Rada Pedagogiczna (1), anonimowi
pozostali w kilku (7) przypadkach składający sprawozdania koordynatorzy różnych
programów W większości jednak teksty zostały opatrzone imieniem i nazwiskiem
autora (lub autorów). Udało się wyodrębnić ponad 400 nazwisk, choć za precyzyjną
liczbę (426) trudno ręczyć. Spośród nich wydzielić należy poetów, których
wiersze uświetniły poszczególne numery pisma; to Teodor Bujnicki, Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, Jan Twardowski, Jan Brzechwa, Kazimierz Wierzyński,
Konstanty Ildefons Gałczyński, Ernest Bryll, Wojciech Młynarski, Joseph von
Eichendorff, Jarosław Iwaszkiewicz, Czesław Miłosz, Roman Brandstaetter, Leopold
Staff oraz Karol Wojtyła (Jan Paweł II). W tym miejscu warto przypomnieć
uczniów, których wiersze znalazły się na łamach „Publikatora”: Natalię Bieluch,
Agnieszkę Błyszczek, Małgorzatę Ostrowską, Joannę Strzyżewską, Magdalenę
Sienkiewicz i Maksymiliana Salskiego. Pismo opublikowało także prace uczniów
nagrodzone w konkursie literackim: Karoliny Jędrych, Joanny Miłun, Jędrzeja
Górskiego oraz Michała Świerzbińskiego.
Zdecydowaną większość stanowią autorzy pojedynczych artykułów, przynajmniej trzy
teksty – samodzielne lub we współpracy a innymi osobami – opublikowało 49 osób.
Najwięcej – ok. 44 – sygnowała swoim nazwiskiem Maria Abramczyk; to wywiady,
sprawozdania, artykuły o tematyce pedagogicznej, ale przede wszystkim
wprowadzenia przez redaktora naczelnego do kolejnych numerów pisma („Drodzy
Czytelnicy’). Drugą pod względem liczby zamieszczonych tekstów (15) autorką jest
Anna Pogorzelska, nauczycielka Zespołu Szkół Technicznych w Olecku. Jak w kilku
innych przypadkach, współpraca z MODN, która zaczęła się publikacjami w
czasopiśmie, przerodziła się w objęcie przez autorkę funkcji doradcy
metodycznego. Jednocześnie zamieszczane w „Publikatorze” artykuły, dotyczące
zagadnień szkolnictwa zawodowego, obrazują rozwój naukowy A. Pogorzelskiej,
uwieńczony stopniem doktora pedagogiki.
Urszula Modrzejewska, pedagog szkolny z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych
w Ełku, zamieściła w „Publikatorze” 11 tekstów. Tworzą one zwartą całość
dotyczącą problematyki wychowawczej, co dobrze obrazują ich tytuły: Jaka jest
młodzież? Profilaktyka niepowodzeń szkolnych. Być dobrym wychowawcą… AIDS
śmiertelna choroba – scenariusz lekcji. Profilaktyka wychowawcza w szkole.
Współpraca szkoły z rodzicami. Kultura osobista dzieci i młodzieży. Przemoc
wśród dzieci i młodzieży. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Gdzie są
uczniowie? Dorośli są winni.
Inny charakter mają teksty Barbary Walaszek, którą można by nazwać
korespondentką pisma w Prostkach. W 11 artykułach różnej długości relacjonuje
ona ważniejsze imprezy edukacyjno-kulturalne w tej miejscowości w ostatnich
latach. Dużo artykułów opublikowała także Stefania Tumidajewicz – w 10 tekstach
przybliżała działalność i zasoby ełckiej filii Wojewódzkiej Biblioteki
Pedagogicznej. Spośród innych autorów nikt nie przekroczył 10 publikacji –
najbliżej tej liczby byli: Alina Stęperska, konsultant w MODN i 2. redaktor
naczelny „Publikatora” (9), Irena Sulima, doradca metodyczny MODN, (8), Jadwiga
Markiewicz-Marzec, doradca metodyczny MODN (8), Barbara Maciukiewicz i Amelia
Malinowska (po 7). Na łamach „Publikatora” znajdziemy wśród autorów nazwiska
wielu wybitnych nauczycieli z terenu Mazur; swoje artykuły zamieścili tu m.in.:
A. Bobowik, J. Andruszkiewicz, S. Dzierwa, A. Fiedoruk, E. Kosiorek, G.
Ozorowska, M. Pieczara, B. Puławska, Ewa Sadowska, Eleonora Sadowska, M.
Semeńczuk, T. Zbirochowicz
Doradcy metodyczni i pracownicy MODN to autorzy 20-30% tekstów (zależnie od
tego, czy liczymy wszystkie teksty, czy tylko te, które powstały w okresie
służbowych związków z Ośrodkiem). Najczęściej osoby te opublikowały po kilka
tekstów (rekordziści zostali już wymienieni wyżej); są to B. Czepułkowska, M.
Eksterowicz, B. Fiedoruk, M. Grońska, J. Grzyb, J. Kobylińska-Szkatuła, M.
Krajewska, L. Krzykwa, Z. Lenkowski, E. Milewska, I. Okseniuk, M. Płocica, D.
Sienkiewicz, W. Skawińska, R. Skawiński, H. Stefaniuk-Owczarek, I. Halec, A.
Kisiel, M. Konewko, M. Patoka, I. Słabińska, J. Kunicki, W. Snarski, D. Turek,
E. Waraksa, E. Włodkowska, I. Witczak, D. Żylińska.
Kilkadziesiąt tekstów zamieszczonych w „Publikatorze” napisali goście – osoby
niebędące nauczycielami w szkołach na terenie działania Mazurskiego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli. Wśród nich odnajdujemy przedstawicieli wyższych
uczelni z Mazur: prof. dra Józefa Krajewskiego, rektora Wszechnicy Mazurskiej w
Olecku, dr hab. Joannę Moczydłowska, dziekana ełckiej Filii WSFiZ w Białymstoku,
a także innych reprezentantów nauki: prof. dra hab. Mestwina S. Kostkę z WSFiZ w
Białymstoku, dra hab. Bernarda Wiśniewskiego (RCB w Warszawie), dra Ryszarda
Kowalskiego (WM), dra Zbigniewa Ejsmonta (WSE w Białymstoku).
Doradcy metodyczni Mazurskiego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
Od początku pismo „Publikator” jest organem Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli w Ełku. Powyżej zamieszczony został pierwszy skład redakcji, można
go porównać z wykazem doradców metodycznych MODN, zamieszczonym w 1. numerze
(Konsultacje doradców metodycznych MODN, str.7, Grafik dyżurów, s. 34))
1. Bożena Czepułkowska – język polski
2. Maria Eksterowicz – matematyka
3. Dariusz Charubin – przyroda i biologia
4. Krystyna Delegacz – przyroda i biologia
W tamtych pierwszych miesiącach tworzenia i pisma, i ośrodka, kluczową rolę
odgrywali nauczyciele ówczesnego Zespołu Szkół Ekonomicznych w Ełku, skąd
pochodziło 50% doradców oraz redaktorka naczelna „Publikatora”. Ośrodek szybko
się rozwijał i zamieszczony w 4 numerze „Publikatora” grafik dyżurów
metodycznych zawiera 15 nazwisk; są to: Małgorzata Pomichowska – język polski,
Mieczysław Lech Krzykwa – przedmioty zawodowe, Elżbieta Ramotowska – język
rosyjski, Waldemar Snarski – pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Józef Kunicki –
informatyka, Bogumiła Jarocka – język francuski, Dariusz Charubin, Krystyna
Delegacz – biologia, przyroda, Irena Janina Sulima – geografia, Małgorzata
Płocica – religia, Helena Stefaniuk-Owczarek, Dorota Sienkiewicz, Irena
Sławińska – nauczanie zintegrowane, Elżbieta Włodkowska – wychowanie
przedszkolne, kształcenie zintegrowane, Anna Kondracka – język polski,
pedagogika specjalna; od stycznia 2002 (nr 6/2002, s. 34) pojawiają się kolejne
nazwiska: Barbara Fiedoruk – matematyka, Wisława Wawrzyńczak – chemia. Kolejni
doradcy trafili do wykazu już latem tego samego roku(nr 8/2002): Eleonora
Waraksa – sztuka, Wojciech Cybulski – język polski, historia, wos, etyka;
Jadwiga Markiewicz – Marzec – język angielski. W numerze 13/2003 jako doradca
metodyczny publikuje swój artykuł Elżbieta Milewska, a w nr.15-16/2003
zmieszczone zostało zaproszenie skierowane do nauczycieli biologii szkół
ponadgimnazjalnych na zajęcia przez nią prowadzone (wraz z dr G. Hopfer).
W 2004 roku rozpoczyna się nowa kadencja doradców metodycznych i taką funkcję
obejmują Anna Pogorzelska (przedmioty zawodowe) oraz Wanda Skawińska, doradca
metodyczny z historii – lista w nr. 21/2004 (s. 22) zawiera nazwiska 15 osób. W
późniejszych latach MODN nie zamieszcza już w „Publikatorze” grafików dyżurów
oraz innych informacji o pracy doradców, natomiast występują oni jako autorzy
tekstów; pojawiają się nazwiska Małgorzaty Patoki, Heleny Stefaniuk, Zenona
Lenkowskiego, Marzanny Krajewskiej, Danuty Turek, Joanny Kobylińskiej-Szkatuły,
Jana Grzyba, Danuty Żylińskiej, Małgorzaty Grońskiej, Iwony Okseniuk, Ilony
Halec, Marzeny Konewko, Jadwigi Marcinowskiej, Iwony Witczak.
Nr
40/2010 na stronie 2 zawiera syntetyczną informację o dziesięcioletnim dorobku
MODN w Ełku; tam znajdujemy też dane o doradcach: „Zespół doradców stanowi grupa
doświadczonych nauczycieli w zakresie: języka polskiego, języka niemieckiego,
historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, geografii, przyrody,
religii, informatyki i technologii informacyjnej, nauczania zintegrowanego,
wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych, pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, kształcenia specjalnego i kadry kierowniczej. Doradcy
metodyczni to: 26 nauczycieli dyplomowanych, w tym 14 edukatorów; 10 ekspertów
ds. awansu zawodowego MEN (zgodnie z aktualnymi wymogami); 17 egzaminatorów
zewnętrznych; 2 egzaminatorów ECDL”.
W tym samym miejscu możemy przeczytać dewizę ośrodka: „Doradca metodyczny to
opiekun merytoryczny i metodyczny nauczyciela oraz specjalista od swojego
przedmiotu i różnych zjawisk oświatowych”. Kierując się taką misją, MODN może
pochwalić się imponującymi osiągnięciami zarówno w codziennej, żmudnej pracy,
jak i w działaniach spektakularnych, przynoszących mu rozgłos w regionie i całym
kraju.

Pracownicy Ośrodka na wyjeździe studyjnym do Estonii

Pracownicy Ośrodka na konferencji
Forum wymiany nauczycielskich doświadczeń
„Publikator” jako pismo Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli przyczyniał
się do krzewienia myśli pedagogicznej i rozwoju umiejętności nauczycielskich.
Jedną z efektywnych metod działania w tych zakresach jest wymiana doświadczeń,
pedagogika bowiem jak rzadko która nauka pozostaje zasobem opisów rozmaitych
praktyk: głównie sukcesów, ale także porażek (sukcesy chętniej są opisywane,
chociaż pewnie więcej można nauczyć się z porażek). Czasopismo lwią część swych
łamów udostępniło z tych względów nauczycielom, stając się ich lokalnym forum.
Zbiegło się to z przypadającym na lata 90-te masowym ruchem awansów zawodowych;
procedura awansu na nauczyciela dyplomowanego stawiała wymóg publikacji
artykułów o tematyce zawodowej (może z tymi okolicznościami koresponduje nazwa
czasopisma). Te uwarunkowania przyczyniły się do pisarskiego ożywienia w
środowisku nauczycielskim i rozwoju „Publikatora”. Trudno usystematyzować
całokształt nauczycielskich publikacji, zwłaszcza że wyodrębnione zakresy
tematyczne zazębiają się, zachodzą na siebie, w różnym stopniu się pokrywają.
Można wstępnie rozróżnić opracowania metodyczne z zakresu dydaktyk
przedmiotowych i oraz z zakresu spraw wychowawczych. Dodatkowy podział pojawia
się w związku z różnymi etapami kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum,
szkoły ponadgimnazjalne). W dydaktykach przedmiotowych zauważyć można odrębność
przedmiotów ogólnokształcących i przedmiotów zawodowych; szkolnictwo zawodowe
zresztą ze względu na swą specyfikę nie tylko edukacyjną, ale i społeczną,
zasługuje na osobne potraktowanie. W opublikowanych materiałach wydzielić można
przynajmniej kilka dużych obszarów tematycznych:
1. planowanie pracy dydaktycznej od planów metodycznych poszczególnych lekcji po
obszerne plany wynikowe;
2. pomysłowe rozwiązanie metodyczne w różnych zakresach tematycznych, w tym
zagadnienia oceny i motywacji;
3. trudności w nauce poszczególnych przedmiotów i sposoby ich przełamywania;
4. szkice z zakresu wychowania z nastawieniem pedagogicznym, socjologicznym,
psychologicznym;
5. opisy innowacji pedagogicznych na różnych poziomach
i w różnych typach szkół i placówek;
6. zagadnienia szkolnictwa zawodowego;
7. zagadnienia szkolnictwa specjalnego;
8. relacje z działań pedagogicznych w poszczególnych szkołach i placówkach, w
tym wyniki prowadzonych tam badań.
Nie miejsce tu na pogłębioną analizę opublikowanych w czasopiśmie materiałów
nauczycielskich, ale już na podstawie suchej lektury można zaryzykować
stwierdzenie, iż malują one barwny obraz lokalnej oświaty.
Ryszard Skawiński
|