16 września 2009 r. odbyła się Konferencja regionalna poświęcona Nowej
podstawie programowej zorganizowana przez Mazurski Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli w Ełku na czele z Dyrektorem Michałem Jodko oraz Wydawnictwo
Nowa Era. Udział w niej wzięli Starosta Powiatu Ełckiego Krzysztof
Piłat, Wiceprezydent Miasta Ełku Artur Urbański, przedstawiciel Urzędu
Gminy Ełk Ireneusz Gorło Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa
Powiatowego Bożenna Obara, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Ełk
Stanisław Zalewski, Dyrektor Kuratorium Oświaty Delegatura w Ełku Anna
Cieśluk oraz wizytatorzy Kuratorium Oświaty Delegatura w Ełku,
dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz nauczyciele z terenu powiatu
ełckiego. W konferencji uczestniczyli również doradcy metodyczni z
ośrodków doskonalenia nauczycieli w Białymstoku, Olsztynie i Suwałkach.
Na konferencję zaproszona została także Wicedyrektor Centralnego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie Małgorzata Pomianowska. Wydawnictwo
Nowa Era reprezentowane było przez Adriana Romaniuka i Macieja
Podniesińskiego.
Konferencję
otworzył starosta Ełcki Krzysztof Piłat.
W punkcie pierwszym zaprezentowany został Projekt „Wdrożenie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół” realizowany przez Centralny Ośrodek
Doskonalenia Nauczycieli w W-wie przedstawiony przez doradcę
metodycznego z MODN w Ełku Jana Grzyba. Jego realizacja polegać będzie
na poinformowaniu pracowników systemu doskonalenia oraz nauczycieli w
szkołach podstawowych i gimnazjach o zmianach związanych z wprowadzeniem
nowej podstawy programowej oraz wskazaniu głównych źródeł informacji o
reformie programowej, organizowaniu spotkań informacyjnych dla
nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów, prowadzonych przez
konsultantów i doradców, promowaniu głównego źródła informacji - strony
internetowej:
www.reformaprogramowa.men.gov.pl
O zadaniach edukacyjnych Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty
realizowanych przez MODN w Ełku mówiły Anna Kondracka i Irena Sulima z
MODN w Ełku. Planowane w najbliższym czasie granty Warmińsko-Mazurskiego
Kuratora Oświaty zatytułowane są Kształtowanie u uczniów umiejętności
uczenia się. Uczestnicy będą mieli możliwość:
• Zapoznania się z uwarunkowaniami procesu uczenia się.
• Poznania styli i modeli uczenia się.
• Poznania zasad efektywnego organizowania środowiska dla procesu
nauczania i kształtowania umiejętności uczenia się.
• Zaznajomienia się z psychologicznymi warunkami efektywnego uczenia
się.
• Zapoznania się z technikami efektywnego uczenia się oraz wybranymi
metodami aktywizującymi wpływającymi na kształtowanie umiejętności
uczenia się uczniów.

W dalszej części konferencji wystąpiła Danuta Żylińska z MODN w Ełku,
która przybliżyła zebranym program Ministerstwa Edukacji narodowej pod
hasłem Rok przedszkolaka .W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na
znaczenie wychowania przedszkolnego w rozwoju dziecka i przygotowaniu go
do nauki w szkole podstawowej
„Życie na serio zaczyna się w szkole” -słyszy wciąż wiele dzieci na
początku swojej szkolnej kariery. A gdzie jest miejsce na radość,
intensywne przeżywanie? Problem ten omówiła Dorota Sienkiewicz z MODN w
Ełku. Zwróciła ona uwagę, iż to właśnie zabawa jest jedną z głównych
form wyrażania się zainteresowań dzieci i ludzi dorosłych. Jest
swoistym, podświadomym ćwiczeniem wprowadzającym w życie biologiczne,
społeczne i kulturalne. Dzięki oddziaływaniu na wyobraźnię kompensuje
braki jednostki. Towarzyszy człowiekowi od kolebki, przybierając w biegu
życia coraz inne formy, zawsze nacechowane uciechą. Można także
powiedzieć, że zabawa jest elementarną potrzebą warunkującą zdrowie
psychofizyczne.
„Umiejętności ucznia kl. IV-VI w nawiązaniu do nowej podstawy
programowej a sprawdzian kompetencji po szkole podstawowej” były tematem
wystąpienia Iwony Witczak z MODN w Ełku. Zwróciła ona uwagę na zmiany
jakie wprowadzono do podstawy programowej z matematyki oraz na ważność
przedmiotu pod kątem sprawdziany po klasie szóstej, egzaminu
gimnazjalnego a także matury.

Kolejnym etapem edukacyjnym zajęły się Małgorzata Grońska i Ilona Halec
z MODN w Ełku. Przedstawiły one przyczyny zmian, przyjęte rozwiązania
programowe oraz nowości, które zagościły w gimnazjum od 1 września 2009
roku jako wynik wprowadzanej reformy .Główne zmiany to przede wszystkim
:
• obowiązkowy drugi język obcy,
• podkreślenie roli języka polskiego i biblioteki jako centrum
wyszukiwania, selekcjonowania i przetwarzania informacji,
• potraktowanie czasu nauki w gimnazjum oraz w szkole ponadgimnazjalnej,
jako spójnego programowo,
• wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacja dla bezpieczeństwa,
• wybór przez ucznia zajęć artystycznych i zajęć technicznych
• podstawa programowa z przedmiotów przyrodniczych została wzbogacona o
część doświadczalną.
Kończąc swoje wystąpienie prelegentki zaproponowały uczestnikom
niezwykły przepis „ kulinarny”
„ Dwa kilo pomysłów, trzy szklanki dobrego humoru, wlać do garnka
zabawy. Gotować na rozgrzanej fantazji, kiedy powstanie jednolita masa,
dodać pięć kostek wiedzy, sześć ziarenek odwagi i mieszać ,aż do
zagotowania, następnie ostudzić zapał, przelać do miseczki cierpliwości,
polać sosem zrobionym z miłości do uczniów. Podawać dzieciom
codziennie.”
Lekcje multimedialne- nowoczesny sposób realizacji założeń nowej
podstawy programowej w gimnazjum omówił Maciej Podniesiński,
przedstawiciel Wydawnictwa Nowa Era. Podkreślił on znaczenie
nowoczesnych środków dydaktycznych we współczesnej edukacji .
Zaprezentował fragmenty lekcji chemii, geografii , biologii i fizyki w
oparciu o materiały przygotowane przez Wydawnictwo. Taki sposób
realizacji podstawy programowej ułatwia nauczycielowi pracę i czyni
lekcję atrakcyjniejszą dla ucznia, dzięki czemu szybciej przyswaja on
wiedzę i nabywa nowych umiejętności. Nowości wydawnicze Nowej Ery
przedstawił Adrian Romaniuk kierownik regionalny Nowa Era. Nauczyciele
korzystający z podręczników podkreślają ich szatę graficzną, zrozumiały
dla uczniów język, możliwość indywidualizacji pracy na lekcji,
zróżnicowane zadania. Zwracają także uwagę na bogatą obudowę dydaktyczną
.
Na zakończenie konferencji głos zabrała Marta Hoffmann z MODN w Ełku,
która omówiła projekt „Wdrożenie portfolio językowego zgodnie z nowa
podstawą programową”. Europejskie portfolio językowe jest osobistym
dokumentem uczącego się, dzięki któremu może on zaprezentować swoje
umiejętności językowe i doświadczenia interkulturowe z różnych okresów
nauki we wszystkich znanych mu językach. Portfolio językowe ma
odzwierciedlać przebieg nauki szkolnej i pozaszkolnej. Jest więc
świadectwem rozwoju jednostki w procesie uczenia się, który może trwać
przez całe życie. Jest współtowarzyszem drogi, prowadzącej nas do
różnojęzyczności .
Ważnym elementem konferencji była prezentacja podręczników Wydawnictw
Nowa Era. Nauczycieli mogli zapoznać się z najnowszą ofertą dostosowaną
do nowej podstawy programowej.
Konferencja spełniła oczekiwania pedagogów, przybliżyła założenia
reformy, zwróciła uwagę na kluczowe zmiany jakie zaszły w pracy
nauczycieli i zarządzających placówkami od 1 września 2009roku.
Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę organizacji tego typu spotkań.
Małgorzata Grońska i Ilona Halec


|